„Ecoul sinagogilor” va răsuna la Timişoara

Sinagoga din Fabric. Foto: Asociţia Pantograf

Asociația Pantograf continuă să aducă în prim-plan poveștile și emoțiile care însoțesc sinagogile, spații sacre bogate în mister și tradiție, prin cel mai nou proiect, Ecoul sinagogilor. Proiectul are în vedere punerea în valoare a patrimoniului material și imaterial al comunității evreiești. În cadrul acestuia, Alexander Bălănescu și Emanuel Pusztai vor face repetiții alături de public.

 

Ecoul sinagogilor își propune să stimuleze crearea și prezentarea publică de compoziții muzicale noi, create special cu această ocazie, inspirate de ritualurile și practicile ciclului vieții, care să pună în valoare patrimoniul material și imaterial al comunității evreiești, transmit realizatorii acestui proiect.

Piesele vor fi compuse de compozitorul Alexander Bălănescu, un virtuoz al viorii, şi de prim-cantorul cultului mozaic Emanuel Pusztai. Ulterior, în prima săptămână din septembrie, aceste lucrări vor putea fi audiate în cadrul unor concerte din Timișoara, dar şi în orașe învecinate. Totodată, Alexander Bălănescu va înregistra la vioară solo, în Sinagoga din Fabric, o lucrare muzicală pentru a continua să evidențieze frumusețea acestui monument aflat însă în stare de degradare.

Astfel, între 10 şi 12 iulie, Alexander Bălănescu, Emanuel Pusztai și Nicholas Holland, violencelistul Cvartetului Bălănescu, se vor întâlni la Timișoara pentru repetiții, iar una dintre sesiuni va fi deschisă celor pasionați de muzică și cultura evreiască. Aceasta va avea loc miercuri, 12 iulie, între orele 18-20, în Sala Orpheum a Facultății de Muzică și Teatru din Timişoara. Locurile sunt limitate și pot fi rezervate prin completarea acestui formular.

Alexander Bălănescu este liderul Cvartetului Bălănescu, pe care l-a înființat în 1987. Pe parcursul carierei sale, a colaborat cu artiști din diverse domenii, cum ar fi dansul unde a lucrat cu Pina Bausch, Meryl Tankard, Jochen Ulrich, Virgilio Sieni. teatrul, unde a lucrat cu Pippo Delbono, Matthew Dunster, Chiara Guidi, și filmul, pentru care a fost recompensat de trei ori cu Premiul Gopo pentru cea mai bună coloană sonoră originală, în 2007, pentru Cum mi-am petrecut sfârșitul lumii (în regia lui Cătălin Mitulescu), în 2016 pentru Muntele magic (în regia Ancăi Damian), iar anul acesta, împreună cu Ada Milea, pentru Insula (tot în regia Ancăi Damian). Alexander Bălănescu și-a dezvoltat propriile opere, printre care Treibgut/Flotsam, o coproducție între Internationales Donaufest și Theater Ulm, ce a avut premiera în iulie 2016, și Moby Dick, inspirată după romanul omonim, al lui Herman Melville, a cărei premieră a avut loc în septembrie 2021, fiind o colaborare cu regizorul Robert Sturm, director artistic al companiei Pina Bausch, și marele sculptor și designer Tony Cragg. În 2020, contribuția lui Bălănescu la viața culturală a României a fost recunoscută prin acordarea titlului de Cavaler al Artelor și decorarea cu Ordinul Merit Cultural de către președintele României.

Alexander Bălănescu. Foto: Tone Štamcar

Emanuel Pusztai este un muzician care a început studiul pianului de la o vârstă fragedă, sub îndrumarea profesoarei Ligia Chereș. A participat și la competiții internaționale de pian precum Sofia Cosma și Alma Cornea Ionescu, obținând diverse premii și având ocazia de a se apropia de mentorul său, pianistul Daniel Goiți. În afara carierei sale de pianist solist, Emanuel Pusztai a explorat și alte genuri muzicale, prin formația Klezmer și prin muzica cantorială. A avut, de asemenea, oportunitatea de a concerta atât în țară, cât și în străinătate, datorită implicării sale în programul cultural oferit de Comunitatea Evreiască. De-a lungul timpului, Emanuel și-a demonstrat talentul și în muzica vocală, colaborând cu Filarmonica de Stat Arad și interpretând în rol de solist lucrări remarcabile precum „Chichester Psalms de Leonard Bernstein”, sub bagheta dirijorului Robert Max. Emanuel și-a dezvoltat abilitățile de acompaniator și și-a extins orizonturile în lumea concertistică, unde s-a remarcat prin interpretarea Concertului pentru Pian și Orchestră în Re Major, de Haydn, și a Concertului pentru Pian și Orchestră No. 2, de Mendelssohn, alături de Orchestra Liceului și Orchestra Filarmonicii Arad. Acestor recitaluri și concerte li se alătură numeroase concerte cantoriale cu diverse tematici, inclusiv cele liturgice, culturale și Klezmer, în diverse orașe din țară, precum și din străinătate, unde Emanuel a cântat în calitate de Prim Cantor al Federației Comunităților Evreiești din România. Repertoriul său cantorial cuprinde lucrări liturgice semnate de compozitori consacrați precum Y. Rosenblatt, Salomone Rossi, Louis Lewandowski, S. Rosowski, Shlomo Carlebach și Velvel Pasternak.

Emanuel Pusztai. Foto: Arhivă personală / Facebook

Proiectul Ecoul sinagogilor face parte din Programul cultural național Timișoara – Capitală Europeană a Culturii în anul 2023 și este finanțat prin programul Grow Timișoara 2023, derulat de Centrul de Proiecte al Municipiului Timișoara, cu sume alocate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Culturii și este co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional. Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național.

Print Friendly, PDF & Email