În Timiş, autorităţile au vorbit până în acest moment despre două proiecte care fac trimitere la acelaşi concept de centru intermodal. Cert este că nu e demarat niciunul. Unul, din cauză că, inexplicabil, autorităţile judeţene au decis relocarea lui de la Recaş, unde Statul avea teren, la Remetea, unde nu are şi e nevoie de exproprieri. Celălalt, pentru că încă nu se ştie de unde vor putea fi atrase fondurile.
Două proiecte cu un destin similar?
În Timiş, autorităţile au vorbit până în acest moment despre două proiecte care fac trimitere la acelaşi concept de intermodalitate. Unul dintre acestea este Centrul Regional Intermodal de Transport Mărfuri, mutat inexplicabil de la Recaş la Remetea Mare, deşi studiul de fezabilitate şi o parte dintre avize fuseseră deja obţinute pentru Recaş. Proiectul Centrului Regional Intermodal de Transport Marfă Timişoara a fost prima iniţiativă de acest gen din ţară. Autorităţile judeţene şi-au anunţat intenţia de realizare a unui astfel de proiect încă din 2011, însă soarta proiectului e indecisă încă. Cum decizia de relocare la Remetea Mare a atras după sine nevoia clarificării unor situaţii ce ţin de proprietatea asupra terenului pe care se doreşte realizarea proiectului, Timişoara a pierdut teren considerabil în faţa Iaşiului, care a depus un proiect similar, pentru care speră la identificarea unor surse de finanţare în decursul lui 2014. În cazul Iaşiului, situaţia proprietăţii asupra terenului e clară: acesta aparţine Statului, proiectul urmând să fie realizat în comuna Holboca.
Între timp, C.J. Timiş a decis alocarea unei sume preliminare de 1,5 milioane de lei, pentru achiziţionarea de terenuri în vederea relocării proiectului Centrului Intermodal de Transport Marfă Timişoara în zona Remetea Mare. Doar că şansele Timişoarei de a obţine fonduri din bugetul pentru 2014 pentru acest proiect sunt infime. Asta dacă e să fie luat în calcul faptul că oficialii Ministerului Transporturilor şi-au anunţat deja priorităţile strategice pe termen mediu pentru anii 2014 – 2016. Iar printre obiectivele de investiţii anunţate nu se regăseşte Centrul Intermodal Timişoara. Şansele de a accede la finanţare din bani europeni sunt şi ele mici, căci fondurile alocate pentru astfel de proiecte în cadrul Programului Operaţional Sectorial “Transport”, Axa prioritară 3 – Monitorizarea sectorului de transport în scopul îmbunătăţirii protecţiei mediului, a sănătăţii umane şi a siguranţei pasagerilor, domeniul major de intervenţie 3.1. – Promovarea transportului intermodal, sunt insuficiente pentru a acoperi nevoile de finanţare ale mai multor aplicanţi.
Celălalt proiect, de dată mai recentă, a fost anunţat la nivel de intenţie de către managerul Aeroportului Internaţional “Traian Vuia”, Dan Idolu, şi vizează realizarea unui terminal intermodal la Aeroport.
Scepticism faţă de realizarea unui terminal intermodal la Aeroportul Timişoara
În septembrie, reprezentanţii Aeroportului Internaţional Timişoara îşi anunţau intenţia de a dezvolta un terminal intermodal, care să asigure conexiunea între Aeroport şi mijloacele de transport rutier. Scopul era creşterea numărului de pasageri, iar estimarea iniţială de costuri prevedea un necesar de teren de 243.000 de metri pătraţi şi o investiţie de peste 110 milioane de euro.
“Avem în vedere realizarea la Timişoara a unui terminal intermodulat, astfel încât transferul de la aeronavă la sistemul rutier de transport să fie rapid. Să avem un sistem integrat, comercianţii de tichete să ofere pachete pentru toate mijloacele de transport în comun. Am făcut un studiu în acest sens, care prevede construcţia unei aerogări lângă aeroport, cu posibilitatea de extindere în funcţie de volumul de trafic. Între aerogară şi aeroport vrem să dezvoltăm un centru comercial astfel încât să asigurăm surse suplimentare pentru funcţionarea aeroportului”, declara Dan Idolu, directorul general al Aeroportului.
Finanţarea acestui proiect ar putea fi asigurată din fonduri U.E. alocate domeniului Transporturilor în exerciţiul financiar 2014 – 2020, existând însă şi posibilitatea încheierii unor parteneriate cu companii private.
Am încercat să îl contactăm pe directorul Aeroportului, Dan Idolu, pentru detalii despre stadiul în care se află proiectul, dar acesta nu a fost de găsit.
Autorităţile judeţene şi-au anunţat, din vară, intenţia de a demara demersurile necesare pentru încadrarea Aeroportului Internaţional Timişoara în actele oficiale ale Comisiei Europene drept Centru Intermodal de Transport Persoane. Şi aceasta în contextul în care C.E. a anunţat sistarea acordării ajutoarelor de stat pentru aeroporturile regionale care realizează un trafic mai mare de 200.000 de pasageri pe an.
Fostul director al Aeroportului Internaţional “Traian Vuia” Timişoara, Cornel Sămărtinean, actual deputat P.D.-L., se declară, însă, sceptic faţă de această intenţie a reprezentanţilor C.J. Timiş, susţinând că, pentru ca aeroportul să poată deveni centru intermodal, este necesară o investiţie de aproape o sută de milioane de euro, bani de care C.J. Timiş este puţin probabil să dispună în perspectivă apropiată.
În prezent, pe agenda discuţiilor dintre C.J. Timiş şi Primăria Timişoara, se află şi problema proprietăţii asupra Aeroportului Timişoara, ambele instituţii anunţându-şi intenţia de a intra în posesia a 80% din acţiunile de la Aeroport, care sunt deţinute în acest moment de Statul Român, reprezentat prin Ministerul Transporturilor.
Ben Oni Ardelean: “Realizarea unui Centru Intermodal la Timişoara, dependentă de factori strict politici”
Senatorul liberal Ben Oni Ardelean acuză tergiversarea, într-o manieră tipic românească, a luării unei decizii în ce priveşte solicitarea Timişoarei de a construi un Centru Intermodal. Acesta apreciază că nu infrastructura precară, nici situaţia nesoluţionată încă a proprietăţii asupra terenurilor şi nici apartenenţa sau nu a României la Spaţiul Schengen sunt principalele motive pentru care un astfel de proiect nu a fost avizat încă de Guvern: „Problemele de ordin funcţional sunt rezolvabile, problema este una de decizie politică”. Senatorul liberal consideră că soluţiile tehnice vor fi identificate imediat ce efectele lobby-ului politic, constând într-o acţiune a tuturor factorilor de decizie, se vor face simţite.
Senatorul liberal consideră că Aeroportul Internaţional Timişoara poate asigura cu succes nevoile regiunii, prin angajarea într-o competiţie cu şanse reale cu mari aeroporturi cum sunt Viena şi Budapesta. Şi aceasta, prin practicarea unui sistem de taxe mai mici. În plus, localizarea geografică a Timişoarei ar reprezenta un avantaj în raport cu unii posibili competitori. „Timişoara e în U.E., Belgradul nu e. (…) Timişoara poate fi conectată uşor cu întreg restul regiunii. Localizarea geografică a Timişoarei permite realizarea unui hub pentru întreaga regiune”, declară Ben Oni Ardelean, care crede în şansele de perspectivă ale Timişoarei de a dezvolta proiectul Centrului Intermodal. În plus, mai spune el, conectarea Timişoarei cu aeroporturi mari ale Europei şi realizarea unui hub pentru cargo ar genera locuri de muncă şi ar transforma Aeroportul Timişoara într-un pion regional important în ce priveşte culoarele de trafic aerian.
Senatorul liberal apreciază însă că, în maniera tipic românească, cea mai bună decizie este amânarea deciziei: “Şi în contextul acesta s-a tot amânat o decizie care, în opinia mea, este majoră. Frustrarea mea este că înţeleg că nu sunt bani, dar noi cerem doar avizul favorabil”.
Ultimele comentarii