Peste 2.200 de proceduri de adopţie au fost deschise în anul 2013, însă până în 23 decembrie au fost comunicate de către instanţe 580 de adopţii finalizate. Cele mai multe au fost în Dâmboviţa, Bucureşti şi Vrancea, potrivit reprezentanţilor Oficiului Român pentru Adopţii. Timişul este unul dintre judeţele cu un număr mic de adopţii, doar 40 de copii fiind adoptaţi anul trecut.
Procedurile de adopţie internă, încă sufocate de birocraţie
Reprezentanţii Oficiului Român pentru Adopţii spun că în 2013, până în 23 decembrie, au fost declaraţi adoptabili 2.241 de copii şi au fost eliberate 1.506 atestate pentru familii sau persoane care doresc să adopte. De asemenea, până la aceeaşi dată instanţele au comunicat către O.R.A. că au fost finalizate 580 de adopţii, iar alţi 53 de copii erau încredinţaţi în vederea adopţiei.
Timişul nu se regăseşte printre judeţele cu cei mai mulţi copii adoptaţi, care sunt Dâmboviţa (133), Vrancea (123), Dolj (88), Prahova (85), Braşov (84), Suceava (81) şi Hunedoara (77). Alte 125 de adopţii au fost finalizate în Capitală. Astfel, în Sectorul 1 au fost adoptaţi 13 copii, în Sectorul 2 – 42 de copii, în Sectorul 3 – 32 de minori, în Sectorul 4 – şase, în Sectorul 5 – 22 şi în Sectorul 6 – zece copii. Timişul se regăseşte în top cu o poziţie medie, cu 40 de adopţii realizate anul trecut, un număr încă relativ mic în comparaţie cu solicitările părinţilor dornici să adopte un copil.
În acelaşi top naţional, cele mai puţine adopţii finalizate au fost în Sectorul 4 al Capitalei (şase), în Sectorul 6 (10), în Sectorul 1 (13), Sectorul 5 al Capitalei (22), în judeţele Alba (nouă), Bistriţa-Năsăud şi Maramureş (câte 16), Satu Mare (19), Gorj (20), Giurgiu (25), Ilfov (27) şi Constanţa (28).
Pe lângă cele 580 de adopţii naţionale, au mai fost finalizate alte şapte internaţionale – şase în Italia şi una în Canada, iar alţi trei copii sunt în procedură de adopţie internaţională. Cifra este infimă, faţă de numărul de copii din sistemul de protecţie specială, în care sunt înregistraţi peste 60.000 de minori.
Statistici încurajatoare
În Timiş, 87 de copii au fost declaraţi adoptabili de la începutul anului trecut. Şi tot în 2013, aproape 40 de copii şi-au găsit un loc în sânul unei familii. Potrivit Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţie a Copilului Timiş, anul trecut au fost atestate sau reatestate ca apte să adopte un copil 69 de persoane sau familii din judeţ şi pentru o familie s-a respins eliberarea atestatului de familie aptă să adopte.
În comparaţie cu cifrele din 2013, în 2012 au fost primite spre instrumentare 80 de dosare ale copiilor al căror plan individualizat de protecţie are ca finalitate adopţia (66 fiind depuse pe rolul instanţei). Tot în 2012 au fost depuse pe rolul instanţei 85 de dosare vizând deschiderea procedurii adopţiei interne (42 cu sentinţă, 43 încă pe rol). În acelaşi an, 17 copii au fost încredinţaţi în vederea adopţiei, 29 de copii au fost adoptaţi prin sentinţă civilă definitivă şi irevocabilă şi 98 de copii se află în perioada de monitorizare post adopţie. Se poate observa deci o creştere, în 2013, a numărului de adopţii, care rămân însă insuficiente în raport cu solicitările.
Dorind să încurajeze şi să accelereze acest proces, Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţie a Copilului Timiş şi-a propus creşterea anuală a numărului de copii pentru care se încuviinţează adopţia. Nevoia îmbunătăţirii şi accelerării procedurii de adopţie internă este cu atât mai evidentă cu cât, poate şi din cauza actualului context economic, numărul copiilor părăsiţi de mame în maternităţi este în creştere. Anual, în Timiş sunt înregistraţi peste 30 de copii abandonaţi imediat după naştere. În cazul lor, primul pas la care recurg autorităţile este să identifice o familie adoptatoare. Însă, până când aceşti copii ajung să fie încredinţaţi familiilor adoptive, poate trece o perioadă de timp destul de lungă.
Legea, din acest punct de vedere, s-a mai schimbat, însă rămâne în continuare foarte complicată. Astfel, dacă în cadrul legal anterior nu era prevăzut niciun termen pentru ca un copil să devină adoptabil, termen în care să se realizeze demersurile, acum sunt prevăzute trei termene – 30 de zile de la eliberarea certificatului de naştere pentru copilul ai cărui părinţi sunt necunoscuţi, 60 de zile pentru copilul ai cărui părinţi declară că nu doresc să-şi asume creşterea, îngrijirea şi educarea copiilor şi rudele declara acelaşi lucru şi termenul cel mai mare, de un an de zile, de la intrarea copilului în sistem.
“Din păcate, într-adevăr, numărul de adopţii interne rămâne destul de scăzut, iar Timişul nu stă foarte bine, din acest punct de vedere. Cred că de vină este cadrul legislativ, care continuă să rămână unul greoi, cu foarte multe faze şi mulţi timpi morţi, în care se aşteaptă derularea unor proceduri birocratice. Trebuie să se aibă însă în vedere că este în interesul copilului să ajungă cât mai repede în sânul unei familii”, spune deputatul P.S.D. de Timiş Sorin Stragea, fost director adjunct al Direcţiei pentru Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Timiş. Parlamentarul precizează că, pe baza datelor statistice, şi în urma unei consultări cu Oficiul Român pentru Adopţii se are în vedere iniţierea unei simplificări a actualului cadru legislativ care reglementează procedura de adopţie.
Sute de copii “inadoptabili”
Din cauza unor preconcepţii din societate şi a dorinţei unor familii de a adopta doar copii mici, sănătoşi, care au anumite caracteristici fizice, şi în Timiş sunt sute de copii în sistem care sunt “inadoptabili”. Din această categorie fac parte cei care au peste 14 ani şi cei care sunt de etnie romă. În această situaţie sunt, potrivit uneori estimări, peste 70 de copii care au şanse foarte mici de a fi adoptaţi tocmai din cauza preconcepţiilor majorităţii familiilor adoptive.
Specialiştii de la Protecţia Copilului spun că etnia este una dintre primele opţiuni ale viitorilor părinţi, iar cei mai doriţi sunt copiii sub trei ani, cu o stare de sănătate bună. “Este o concepţie limitată, care se manifestă de mult timp în societate. Destul de multe cupluri care vor să adopte îşi doresc copii cât mai mici, dacă se poate blonzi, cu ochi albaştri şi cu o stare de sănătate perfectă. Se manifestă o reticenţă la copii mai mari, reticenţă care este nejustificată, din punctul meu de vedere, pentru că am cunoscut personal cazuri de adopţii reuşite a unor copii de vârste mai mari”, declară şi Sorin Stragea.
Cadru legislativ stufos şi, pe alocuri, absurd
Adesea, părinţii români care îşi doresc să adopte un copil trebuie să se pregătească pentru un maraton judiciar, care se poate întinde pe câţiva ani. Ceea ce face dorinţa adoptării unor copii sub trei ani aproape imposibilă.
Lucrurile s-au complicat din punct de vedere procedural şi mai mult atunci când, în 2008, Curtea Constituţională a admis o excepţie de neconstituţionalitate formulată într-un proces de adopţie aflat pe rolul Tribunalului Timiş. Contestatarul procedurilor legale de până atunci legate de adopţie a fost timişoreanul Teodor Bura care, spunea Curtea Constituţională, „şi-a stabilit filiaţia faţă de fiica sa minoră între data deschiderii procedurii adopţiei interne şi data încuviinţării adopţiei de către Tribunalul Timiş, fără a-şi putea exprima consimţământul”.
Curtea Constituţională a analizat acest caz şi a stabilit că legea românească ar fi neconstituţională, intrând în conflict cu Convenţia europeană în materia adopţiei pentru copii, încheiată la Strasbourg, la 24 aprilie 1967, convenţie la care România a aderat în 1993. Aceasta precizează că existenţa consimţământului părinţilor se analizează la momentul pronunţării adopţiei, nu în cel al deschiderii procedurii de adopţie. Cu alte cuvinte, o adopţie nu este posibilă, din punct de vedere juridic, fără consimţământul părinţilor naturali ai copilului, pe principiul că „în cazul separării copilului de părinţii săi, toate părţile interesate trebuie să aibă posibilitatea de a participa la dezbateri şi de a-şi face cunoscute punctele de vedere”.
Şi cum deciziile Curţii Constituţionale au valoare de lege, a trebuit modificată întreaga legislaţie referitoare la adopţie. Asta deşi unii specialişti în drept au susţinut că noile prevederi legislative deschid tot felul de oportunităţi de primire de foloase necuvenite pentru părinţii naturali ai unui copil, care îşi pot condiţiona consimţământul, în vederea adopţiei, de primirea unor sume de bani.
Adopţiile internaţionale, readuse în discuţie
Anul trecut s-au făcut din nou tatonări pentru reluarea adopţiilor internaţionale, un proiect în acest sens fiind depus de către mai multe O.N.G.-uri şi însuşit în Senat de reprezentanţi ai U.S.L.
Cei care solicită acum reluarea adopţiilor internaţionale şi simplificarea legislaţiei nu trebuie să uite însă faptul că actualul cadru legislativ este complicat şi din cauza neregulilor care atinseseră un apogeu în anii 1999 – 2000. În România, Moratoriul care a impus stoparea adopţiilor internaţionale a pus capăt unei perioade în care, deşi aveau obligaţia monitorizării copiilor adoptaţi peste hotare, structurile de profil au avut carenţe mari pe acest segment.
Pentru 221 de copii din Timiş, daţi spre adopţie din 1998 şi până în momentul instituirii Moratoriului, ar fi trebuit să se primească peste 1.700 de rapoarte post-adopţie, în care să se precizeze unde şi în ce stare sunt micuţii. Însă doar 600 de astfel de rapoarte au ajuns în România. În plus, deşi s-a promis la nivel de Bucureşti demararea unei anchete, investigaţia nu s-a făcut. Surse din cadrul sistemului susţin că în Timiş nu era o problemă legată doar de faptul că nu se regăseau acele rapoarte post-adopţie, ci că nu se regăseau nici copiii.
Ultimele comentarii