Un principiu liberal va sta la baza propunerii unei noi formule de salarizare a directorilor societăţilor şi regiilor autonome din subordinea Primăriei Timişoara: retribuţia în acord cu performanţele manageriale obţinute şi cu profitul raportat la numărul de angajaţi din subordine. Formula în sine nu a fost elaborată încă, dar edilul anunţă că intenţionează să o aducă în dezbatere în faţa consilierilor locali.
Formula de calcul, bazată pe profitul raportat la numărul de angajaţi din subordine
Metoda de calcul propusă de primarul Nicolae Robu stipulează că salariul directorilor ar putea pleca de la o bază de 1.000 de euro, la care s-ar adăuga o cotă parte dependentă de profitul anual obţinut de societate, raportat la numărul de salariaţi din subordine. „Directorii trebuie să câştige mult, cum trebuie să câştige orice lucrător care lucrează eficient oriunde”, apreciază primarul, precizând că această filozofie, de factură liberală, pleacă de la premisa că „sistemul de salarizare trebuie să fie nu limitativ şi descurajant, ci dimpotrivă, acesta trebuie să recompenseze performanţa, chiar dacă va exista, fireşte, şi o limită maximă, pentru că aşa e firesc, dar încă nu am stabilit care va fi aceasta” .
Premergător discutării noii formule de salarizare a managerilor, edilul-şef al Timişoarei a precizat că a solicitat un raport financiar asupra situaţiei, la finalul lui 2013, a tuturor companiilor din subordinea Primăriei, inclusiv a regiilor autonome. Raportul a vizat obţinerea unei situaţii clare a veniturilor şi cheltuielilor, precum şi informaţii asupra numărului de angajaţi, fiind întocmit în scopul evaluării eficienţei activităţii desfăşurate pe 2013:
„Nu am operat cu noţiuni de tip contabil”, declară Nicolae Robu, vorbind despre datele conţinute în acest raport. „Am operat cu cifre relevante, menite să reflecte diferenţa dintre veniturile încasate de fiecare societate în parte şi cheltuielile efectuate”.
Edilul a mai precizat că secţiunea „Încasări” din raportul financiar solicitat, reflectă toate veniturile încasate anul trecut, chiar dacă acestea au fost aferente anilor 2012 sau 2011, şi a adăugat, fără a putea preciza informaţii exacte, că diferenţele înregistrate în cazul fiecărei societăţi în parte între sumele încasate şi cele facturate nu este foarte mare.
O situaţie detaliată a veniturilor şi cheltuielilor
Potrivit informaţiilor furnizate de edil, S.C. Aquatim S.A. a obţinut în 2013 venituri de 162,5 milioane de lei şi a avut cheltuieli de 105,8 milioane de lei, cu un număr de angajaţi în schema de personal de 910 persoane, în cele 78 de localităţi în care îşi desfăşoară activitatea.
S.C. Horticultura S.A. a înregistrat anul trecut 9,3 milioane de lei venituri şi a avut 9,2 milioane de lei cheltuieli. Numărul de angajaţi care lucrează în cadrul societăţii este de 248 de persoane.
S.C. Pieţe S.A. a obţinut 7,5 milioane de lei venituri în 2013, din care a cheltuit 6,8 milioane de lei. Numărul de angajaţi ai societăţii este de 61 de persoane.
Regia Autonomă de Transport Timişoara a înregistrat 78,5 milioane de lei venituri, din care a cheltuit 76 de milioane de lei, în vreme ce numărul de angajaţi este de 930 de persoane.
RETIM a înregistrat venituri de 79,7 milioane de lei, iar cheltuielile societăţii au fost de 56,9 milioane de lei. Numărul de angajaţi ai societăţii este de 626 de persoane.
În cazul S.C. Colterm S.A., situaţia este în continuare destul de problematică, întrucât, spune primarul, „datoriile istorice ale Primăriei faţă de Colterm nu au fost încă stinse, pentru că Primăria nu a primit banii de la Guvern. Am făcut toate diligenţele necesare către Ministerul Finanţelor pentru achitarea subvenţiilor neplătite la timp, dar până acum nu s-a întâmplat nimic. Dincolo de deficienţele în activitate, trebuie admis că situaţia acestei companii e critică, printre altele, şi din cauza faptului că Guvernul nu şi-a respectat angajamentele de plată a subvenţiilor”. În aceste condiţii, veniturile raportate de Colterm, aferente anului 2013, au fost de 216 milioane de lei, iar cheltuielile înregistrate au fost de 228,5 milioane de lei. Numărul de persoane angajate în cadrul societăţii este de 877.
Societatea de Drumuri Municipale, reorganizată sub mandatul primarului Nicolae Robu, astfel încât aceasta include acum şi Administraţia Domeniului Public, a raportat venituri de 19,3 milioane de lei, cheltuieli de 19,1 milioane de lei şi un număr de 331 de angajaţi. Referindu-se la situaţia SDM, edilul a adăugat şi că „sistemul TimPark-ul funcţionează eficient”, dar că „există un număr mare de instituţii publice care solicită abonamente gratuite, pe motiv că nu au bani”. Solicitarea îl nemulţumeşte însă pe primar, care a precizat că astfel s-ar genera pierderi mari în bugetul consolidat al Primăriei. Primarul a adăugat însă că va supune subiectul în dezbatere în viitoarea şedinţă de Consiliu Local şi că „dacă Consiliul Local, în calitate de acţionar al SDM, vrea să accepte această gratuitate, atunci va fi opţiunea dumnealor”.
Principiul meritocraţiei, factor decisiv în stabilirea salariilor managerilor
Primarul Nicolae Robu a evocat pentru prima dată la jumătatea lunii decembrie 2013 posibilitatea salarizării managerilor societăţilor din subordinea Primăriei în acord cu performanţele lor manageriale. Acesta a anunţat atunci şi intenţia de a supune dezbaterii consilierilor locali un proiect propriu de rezoluţie potrivit căruia Consiliul Local să fie cel care să dea mandat imperativ Consiliilor de Administraţie ale regiilor autonome să modifice sistemul de salarizare al managerilor respectivelor regii. Edilul a precizat că decizia se va referi la toate regiile autonome din oraş, indiferent dacă ele se situează în acest moment pe profit sau sunt în pierdere.
Potrivit acestui proiect de hotărâre, salariile directorilor vor avea o componentă fixă, care se va situa la nivelul salariului city manager-ului (care este de aproximativ 4.000 de lei) şi o componentă care se va afla la latitudinea Consiliilor de Administraţie. Acest supliment faţă de componenta fixă va putea fi acordat doar dacă societatea are un bilanţ pozitiv pe ultimele şase luni, şi asta fără a se lua în calcul datoriile istorice ale regiilor autonome, afirmă primarul: „Măsura, în cazul în care ea va obţine girul consilierilor locali, este menită să încurajeze performanţele manageriale”.
Nicolae Robu anunţă că proiectul, care e dat deja în lucru, va reglementa întreg sistemul de salarizare al angajaţilor din regii, astfel încât niciun alt angajat nu trebuie să aibă salariu mai mare decât directorii de regii. „Mă aştept ca directorii de regii să devină mai preocupaţi”, spune primarul. Acesta admite că, deşi soluţia propusă pentru reglementarea salariilor acestora este perfect legală, există şi posibilitatea ca, nemulţumiţi de hotărâre, unii directori să îşi dea demisia. În plus, mai spune primarul, nu exclude posibilitatea de a întâmpina rezistenţă faţă de acest proiect de hotărâre, în condiţiile în care fiecare consilier local va vota în acord cu propria conştiinţă şi în acord cu doctrina politică pe care o reprezintă.
Primarul a declarat atunci şi că, potrivit principiilor liberale, „este firesc ca performanţa profesională să fie recompensată”, însă „nu e normal ca managerii să fie sancţionaţi pentru minusurile istorice”.
Consiliul Local al Primăriei Timişoara este unic acţionar în cadrul regiilor autonome, cu excepţia societăţii de salubrizare Retim, la care nu este unic acţionar. Societatea a devenit, în februarie 2007, societate mixtă româno-germană, sub numele Retim Ecologic Service S.A., fiind condusă în prezent de economistul Gheorghe Para.
În ceea ce priveşte regiile autonome care sunt pe profit, Nicolae Robu a indicat că, deşi Primăria nu dispune de un bilanţ global, în care să nu fie luate în calcul datoriile istorice, “în mod cert Aquatim este pe profit în acest moment”.
Referindu-se la situaţia Societăţii de Drumuri Municipale, edilul a apreciat că “aceasta are în prezent toate premisele pentru a deveni profitabilă, după majorarea de capital operată recent şi după câştigarea unor contracte care presupun efectuarea unor lucrări mari”.
Ultimele comentarii