Institutul Francez din Timișoara va găzdui prezentarea proiectului edu-creativ Linia de front. Recuperarea patrimoniului local prin exerciții artistice. Iniţiativa vine ca urmare a faptului că anul 2018 a adus un val de evenimente festiviste, care mai de care mai patriotice, dar există întrebarea: câte dintre acestea și-au atins scopul de a comunica obiectiv, educa sau dezbate importanța momentului 1918?
Eveimentul va avea loc în 26 octombrie, de la ora 15,30, sub forma unei dezbateri pe tema Cultura în educație, despre inițiativele culturale legate de anul Centenar. Discuția este deschisă profesorilor, artiștilor, profesioniștilor culturali, reprezentanților media dar și elevilor și părinților, anunţă reprezentanţii Institutului Francez.
Anul 2018 a adus un val de evenimente festiviste, care mai de care mai patriotice, care să celebreze cei 100 de ani de la terminarea Primului Război Mondial și realizarea Marii Uniri, spun organizatorii evenimentului, întrebându-se câte dintre acestea și-au atins scopul de a comunica obiectiv, educa sau dezbate importanța momentului 1918: „Pornim să căutăm acele exemple care au ieșit din clișeele dezvelirilor de monumente și ale tăierilor de panglici și să vedem ce au în comun”. Discuția va fi moderată de gazde, alături de Irina Bălan, instigator cultural la Asociația 37, și Mihaela Mihăilă, profesor de limba și literatura română la Colegiul Național „Costache Negri”, din Târgu Ocna.
Organizatorii evenimentului anunţă că pornesc de la experimentul proiectului Linia de front. Recuperarea patrimoniului local prin exerciții artistice, un proiect realizat de Asociația 37 în colaborare cu Colegiul Național „Costache Negri”.
„Primul Război Mondial a trasat linia frontului prin orașul Târgu Ocna marcându-i istoria și comunitatea. Pentru a cunoaște istoria mondială și națională, am pornit de la istoria faptelor mici, de la istoria locală spusă de străzile orașului, de tranșeele de pe dealurile din jurul orașului și de obiectele găsite în ele, prin poveștile eroilor locali. Am privit aceste lucruri prin filtrul adus de artiștii contemporani în atelierele de creație: Lea Rasovszky a vorbit despre distrugere și copilărie prin instalații realizate din jucării reciclate, Sorina Vazelina a spus povestea luptelor prin bandă desenată, One World Romania la Școală a adus proiecția de film în clasă pentru a introduce procesul de documentare, iar Nicu Ilfoveanu a vorbit despre propriul său proiect de fotografie despre monumente de Prim Război Mondial”, transmit iniţiatorii proiectului.
Proiectul a urmărit și o latură practică a istoriei, punând în prim-plan discuții despre toleranță, drepturi, dar și realități ale vieții pe front. Vânătorii de Munte de la Brigada 61 Miercurea Ciuc i-au însoțit pe elevi pe dealuri, vorbindu-le despre viața militarilor pe timp de război, despre armament și riscuri. Copiii au aflat și despre posibilitățile reduse de prim-ajutor existente pe front, în cadrul unei întâlniri cu reprezentanți Crucea Roșie, având oportunitatea să exerseze câteva tehnici primare de prim-ajutor.
Linia de front s-a dezvoltat sub umbrela proiectului Parteneri edu-creativi 2017, realizat de Asociația MetruCub – resurse pentru cultură, cofinanțat de Administrația Fondului Cultural Național și ARCUB.
Proiectul beneficiază de cofinanțarea Administrației Fondului Cultural Național. Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele sale pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.
Ultimele comentarii