Autostrada A1, pe tronsoanele ce vizează Timişul, respectiv Lugoj – Deva şi Arad – Timişoara, este sub semnul răzgândirilor, reproiectărilor şi studiilor de fezabilitate repetate. Odiseea nu s-a terminat nici acum, după ce porţiuni din această autostradă sunt definitivate şi date în folosinţă, Ministerul Transporturilor intenţionând să regândească mai multe descărcări eficiente ale traficului de pe autostradă, care ar fi trebuit incluse de la început în proiect.
Sub semnul unei eterne reproiectări
Răzgândirile şi reproiectările care au marcat realizarea tronsoanelor autostrăzii A1 în vestul ţării, în special pe porţiunea Lugoj – Deva nu s-au terminat, Ministerul Transporturilor primind în ultima perioadă mai multe semnale legate de faptul că descărcările de trafic către oraşele mari de pe porţiunile finalizate ale Autostrăzii A1 nu sunt suficiente sau sunt proiectate extrem de prost.
Ministerul Transporturilor a răspuns recent la aceste interpelări, precizând: „Compania Naţională de Austostrăzi şi Drumuri Naţionale din România are în vedere realizarea unui studiu de prefezabilitate pentru identificarea unor posibile noduri rutiere pe autostrada A1 Bucureşti – Piteşti, Sibiu – Deva – Lugoj -Arad care să facă legătura cu oraşele importante.”
Acest anunţ cu privire la „intenţia prefezabilităţii” ar fi fost normal într-o fază premergătoare, cel mult incipientă a lucrărilor, nu acum, când o bună parte din tronsoane sunt finalizate sau în execuţie de ceva vreme. Pentru că acest lucru înseamnă noi tergiversări ale lucrărilor derulate, şi noi restricţii şi limitări de viteză pentru tronsoanele de autostradă finalizate unde se vor proiecta aceste noi descărcări de trafic. De fapt, această „re-re-reproiectare” a formei autostrăzii este în spiritul modificărilor, şi concepţiei „merge şi aşa” care au caracterizat lucrările încă de la primele tronsoane, precum cel al celebrei porţiuni Arad – Timişoara, unde încă se aşteaptă predarea-primirea finală, deşi autostrada e deschisă circulaţiei de ani buni. „Aşteptăm şi noi cu interes recepţia finală, sperăm să fim anunţaţi când şi unde va avea loc. O aşteptăm de ceva timp”, ne-a declarat comisarul Teodor Tudur, şeful Biroului Poliţiei Autostrăzi Vest.
Reconfigurări în serie
Pe austostrada A1, tronsonul de autostradă Lugoj – Deva ar putea fi considerat unul dintre segmentele de infrastructură de acest gen cu cea mai chinuită proiectare, după ce greşeli sau scăpări succesive au întârziat mult lucrările. Ultimul obstacol identificat este un cimitir de care proiectul nu a ţinut cont şi care a fost tăiat în două de autostradă, morţii trebuind să fie expropriaţi şi relocaţi.
Firma care a făcut, în iunie 2008, studiul de fezabilitate pe acest tronson este acum în insolvenţă. Aşa că CNADNR a trebuit să mute morţii, pe bani de la buget, neoficial estimându-se că lucrarea de mutare ar fi costat 50.000 de euro. Aceasta ar putea reprezenta însă doar avansul acoperirii acestei greşeli de proiectare, pentru că o parte din localnici ar putea da în judecată CNADNR.
Asociaţia Proinfrastructura a solicitat CNADNR date privind chestiunile suplimentare neprevăzute de proiectarea iniţială care ar putea întârzia finalizarea tronsonului de autostradă Lugoj – Deva. Răspunsul este uimitor, confirmând că pe lângă scăpările iniţiale de proiectare, cu cimitirul traversat de tronson, proiectul autostrăzii ar putea fi întârziat pentru că acum cineva are „revelaţia” că este nevoie de un al treilea tunel, faţă de cele două prevăzute iniţial pentru a se asigura îndeplinirea cerinţelor acordului de mediu. Scopul acestui tunel suplimentar ar fi acela de a nu afecta ecosistemul din zonă şi a asigura circulaţia animalelor sălbatice în zonă. Reprezentanţii CNADNR mai spun că, la această decizie, s-a ajuns în urma discuţiilor purtate cu compania care asigură construcţia autostrăzii. Valoarea estimată pentru această nouă construcţie este de 35 de milioane de euro, ceea ce va duce la costuri suplimentare pentru întregul proiect în valoare de 122 de milioane de euro.
Pe această problemă s-au pronunţat şi oficiali ai Băncii Europene de Investiţii, aceştia emiţând un punct de vedere conform căruia, pentru implementarea măsurilor impuse prin Acordul de Mediu, aceasta însemnând şi scoaterea din contractul iniţial a secţiunii aferente tunelurilor, trebuie să fie demarată procedura de modificare a contractului iniţial.
Ultimele comentarii