Deputatul PNL Marilen Pirtea: „Numărul românilor «cu carte» scade, în loc să crească”

Comparativ cu anul școlar 2014-2015, numărul tinerilor care au susținut Evaluarea Națională este cu 20.000 mai mic. Acest fapt, atrage atenţia deputatul PNL de Timiş Marilen Pirtea, va avea drept consecință, probabil, o scădere a numărului tinerilor care intră în licee: „Efectul de domino se va transmite și către învățământul universitar, unde, peste patru ani, numărul candidaților va fi considerabil mai mic față de cel de anul viitor.

 

Numărul celor care au susținut Evaluarea Națională, mai mic cu 20.000 față de 2014, avertizează deputatul PNL de Timiş Marilen Pirtea.

Dacă în 2014 s-au prezentat la Evaluarea Națională 159.953 de absolvenți de gimnaziu, la examenul din această vară au fost prezenți doar 140.712 candidați. Scăderi mari, succesive, de 10.000 și 8.000, au fost înregistrate în 2016 și, respectiv, 2017.

Motivele pentru care numărul tinerilor care au susținut Evaluarea Națională este în scădere sunt multiple, deputatul PNL de Timiş Marilen Pirtea, principalele fiind legate de evoluția demografică și de rata mare de abandon școlar. „Comparațiile sunt necesare. Ele ne arată, încă o dată, an de an, un fenomen îngrijorător: numărul românilor «cu carte» scade, în loc să crească – așa cum s-a întâmplat și se întâmplă în continuare în țările occidentale, unde guvernările înțeleg importanța educației”, declară deputatul PNL de Timiș, Marilen Pirtea. Acesta consideră frustrantă şi incapacitatea autorităților statului de a găsi o soluție, și încăpățânarea cu care au rămas ancorați „în epoca de aur a boom-ului demografic”. Modul în care se face finanțarea universităților din surse publice este elocvent pentru această optică anacronică, mai spune deputatul liberal.

În ceea ce privește învățământul universitar, Marilen Pirtea spune că primele soluții la îndemână sunt reducerea proporțională a numărului de locuri bugetate și creșterea sumelor alocate, fapt ce ar conduce la o îmbunătățire a actului educațional: „Am atras atenția și în alte rânduri că trebuie să ne adaptăm realităților. Avem cifre de școlarizare din 2007-2008, când numărul studenților era dublu. În același timp, avem taxe universitare mult mai mici decât taxele la grădiniță. Toți cei care au trecut prin universități știu că nu poți face învățământ de calitate cu această finanțare. Atunci, mă întreb retoric, ce ne împiedică să scădem numărul de locuri bugetate și să creștem alocarea pe student?”

 

Print Friendly, PDF & Email