Campania electorală din toamna lui 2012 a constituit prilej pentru politicienii U.S.L. să se alinieze sub stindardul unor proiecte generoase, prezentate atunci drept vârfuri de lance ale ofertei electorale. Una dintre promisiuni viza regionalizarea. La aproape un an de la alegeri, acest proiect a rămas în faza de conceptualizare iniţială. Deputatul P.S.D. Sorin Grindeanu lansează acum acuze de politicianism şi de “camelionism” la adresa colegilor de alianţă.
Recent, de la tribuna Parlamentului, deputatul P.S.D. de Timiş Sorin Grindeanu a indicat acuzator înspre colegii din alianţa de guvernare, pe care i-a făcut responsabili, din pricina atitudinii lor inconsecvente şi a ceea ce a catalogat a fi “pasul piticului ezitant”, pentru stagnarea proiectului regionalizării, proiect pe care îl cataloghează a fi vital pentru dezvoltarea României. Sorin Grindeanu susţine că actuala formă de organizare administrativ-teritorială a României este “anacronică şi nefuncţională”, iar numărul de unităţi administrative de la nivel naţional, 3180, este comparabil cu cel din ţări precum Franţa, Germania sau Spania, în condiţiile în care suprafaţa acestora şi numărul de locuitori sunt de două – trei ori mai mari.
“Această fragmentare administrativă exagerată este consumatoare de resurse şi, din motive birocratice, nu asigură unitar servicii comunitare elementare: iluminat public, curăţenie, drumuri, şcoli, spitale”, mai declara deputatul Sorin Grindeanu, în Parlament.
Acesta invocă necesitatea renunţării la discursurile politicianiste, pledând pentru materializarea regionalizării, “pentru a avea un stat care să funcţioneze pe baze corecte şi stabile, transparente, responsabile, competitive şi eficiente”.
În plus, Sorin Grindeanu reclamă “camelionismul” (am respectat grafia – n.r.) unora dintre partenerii de alianţă, despre care lasă să se înţeleagă că nu ţin pasul cu ritmul cadenţat al P.S.D. şi atenţionează că “teoria haosului funcţionează până şi în politică. Instabilitatea face ca anticiparea efectelor pe termen lung să fie imposibilă”, iar România poate pierde astfel şansa istorică de a deveni un stat european modern.
Senatorul P.N.L. Petru Ehegartner: “Dacă partenerul de alianţă e domnul Băsescu, atunci amânarea i se datorează aliatului”
Contactat telefonic pentru a oferi un punct de vedere pe marginea declaraţiei lui Sorin Grindeanu, senatorul P.N.L. de Timiş Petru Ehegartner afirmă că nu ştie „la care partener de alianţă s-a referit domnul deputat Grindeanu” şi a adăugat că, „dacă domnul Băsescu e partenerul de alianţă, atunci da, amânarea regionalizării i se datorează aliatului”. Senatorul liberal şi-a argumentat declaraţia prin aceea că regionalizarea ca proces „a fost decalată din pricina nemodificării Constituţiei”, chestiune despre care a subliniat că nu i se poate imputa P.N.L-ului.
Referitor la dezbaterea legată de legea descentralizării administraţiei publice, Petru Ehegartner afirmă că nu ştie să fi fost sincope de niciun fel pe acest subiect: „Au fost dezbateri, iar marea majoritate a problemelor care au fost ridicate şi-au găsit soluţia”.
Senatorul liberal a evocat în context faptul că, în ce priveşte proiectul de lege a descentralizării asupra căruia s-a convenit deja, Guvernul a anunţat că intenţionează să îşi asume răspunderea în cursul lunii noiembrie.
Proiectul regionalizării, declaraţii politice, bâlbe şi răzgândiri
Declaraţia politică a deputatului Grindeanu intervine în contextul în care în ultimele două luni numeroase au fost bâlbele şi mesajele contradictorii care au răzbătut public dinspre cei doi coordonatori pe probleme de regionalizare ai grupurilor de lucru din P.S.D. şi P.N.L., vicepremierul Liviu Dragnea, respectiv prim-vicepreşedintele liberal Klaus Iohannis.
La începutul lunii octombrie, Iohannis opina, citat de Mediafax, că “nu va exista regionalizare, nici anul acesta, nici în 2014”, pentru că este puţin probabil că se va modifica Constituţia şi că P.N.L. admite necesitatea regionalizării de dragul modernizării administrative, pe care o consideră utilă, dar nu şi cea a regionalizării “de dragul fondurilor europene”.
Din partea coordonatorului grupului de lucru al P.S.D., vicepremierul Liviu Dragnea, mesajele au fost însă cel puţin contradictorii. Dacă în luna septembrie, vorbea despre blocarea dezvoltării ţării în cazul în care reorganizarea administrativ-teritorială nu se va materializa, în debutul lunii octombrie evoca posibilitatea unei “regionalizări preliminare”, care prevedea, potrivit proiectului conceput de P.S.D. şi înaintat spre analiză P.N.L., înfiinţarea unor Consilii de Dezvoltare Regională, echivalente unor instituţii preliminare regiunilor, care ar urma să beneficieze de un statut juridic distinct, până când noţiunea de regiune va fi inclusă în Constituţie.
Potrivit declaraţiilor lui Liviu Dragnea, structura Consiliilor de Dezvoltare Regională ar urma să se suprapună configuraţiei judeţelor care prin asociere vor forma o regiune, astfel încât să fie realizată continuitatea în derularea programelor prin fonduri europene. Tot conform propunerii din proiectul avansat de vicepremierul Dragnea, Consiliile de Dezvoltare Regională ar urma să beneficieze de posibilitatea de a gestiona fonduri bugetare, printr-o modificare a legii administraţiei publice.
După ce s-a consumat şi termenul limită de 15 octombrie, avansat pentru a obţine din partea colegilor de alianţă un punct de vedere pe marginea proiectului în forma propusă de P.S.D., Liviu Dragnea a admis, la final de octombrie, că abordarea U.S.L. faţă de regionalizare este diferită în acest moment faţă de începutul anului şi că, în noua viziune a U.S.L., anul 2014 va fi utilizat pentru a crea cadrul instituţional al regionalizării în limitele aflate în vigoare: “Sper ca (…) anul viitor să fie anul în care toate instituţiile publice, toţi actorii locali, toţi funcţionarii să începem să învăţăm să gândim regional, să creăm cadrul instituţional şi anul 2014 să fie anul de pregătire a viitoarei regionalizări administrative”.
Ultimele comentarii