Deputat Cornel Sămărtinean: „Timişul nu se regăseşte în Masterplanul general de transport”

„Dl Bojin e în campanie electorală, deci spune ce vrea, nu ce trebuie”

Cornel Samartinean bustO altă voce a Opoziţiei, după cea a primarului liberal al Timişoarei, cea a unui deputat PDL, subliniază că, în ciuda declaraţiilor Puterii, Timişul nu nu se regăseşte în Masterplanul general de transport. Ceea ce blochează, practic, finalizarea inelului de centură al Timişoarei.

 

Deputatul PDL de Timiş Cornel Sămărtinean spune că singura finanţare certă a realizării Masterplanului General de Transporturi este cea din partea UE. “Finanţarea de la bugetul naţional nu există pentru că anul acesta Guvernul României a reuşit «performanţa» nu numai să taie investiţiile de la bugetul naţional, ci să taie şi cofinanţările proiectelor europene. Deci, România nu este în stare să finanţeze constant nici măcar acei 15 – 25% care-i sunt în sarcina ei pentru a primi 75 – 85% fonduri nerambursabile de la UE”, acuză deputatul democrat-liberal. Adăugând că soluţia este fie Guvernul Ponta să schimbe Masterplanul cu unul care să aibă sens, şi atunci finanţarea europeană a autostrăzilor va continua şi în 2014 – 2020, fie să continue cu Masterplanul deja anunţat “şi atunci nu se întâmplă nimic”.

Cornel Sămărtinean a adresat încă de anul trecut câte o interpelare şi o întrebare foştilor miniştri ai Transporturilor, Dan Şova şi lui Relu Fenechiu. “Citez din răspunsul primit de la Dan Şova : «precizăm că fondurile alocate în cadrul contractului de finanţare pregătirea pentru construcţia variantelor de ocolire Topliţa,Tuşnad, Sigişoara, Făgăraş, Huedin, Bârlad şi Timişoara Sud din cadrul Programului Operaţional Sectorial Transport 2007-2013 nu includ şi banii necesari pentru execuţia lucrărilor. În acest context execuţia variantei de ocolire Timişoara Sud va fi propusă în cadrul POS-T 2014-2020.» Deci, răspunsul este foarte clar: execuţia lucrărilor nu a fost cuprinsă în programul 2007 – 2013. În condiţiile în care nu se regăseşte nici în programul 2014 – 2020 din Masterplan înseamnă că Timişul şi Timişoara nu primesc, din nou, bani pentru Centura Sud”, afirmă Cornel Sămărtinean. Interpelarea către Dan Şova a fost făcută în 23 aprilie 2013 şi viza stadiul procedurilor de finanţare şi execuţie a lucrărilor de finalizare a şoselei de centură, varianta de ocolire a municipiului Timişoara.

Cornel Sămărtinean reaminteşte că preşedintele CJ Timiş şi al Organizaţiei Judeţene a PSD, Titu Bojin, a declarat, zilele trecute, că Guvernul Ponta va asigura partea de co-finanţare pentru centura de sud, care leagă Calea Şagului de Calea Lugojului. „Este evident faptul că dl Bojin e în campanie  electorală, deci spune ce vrea, nu ce trebuie. Judeţul Timiş şi municipiul Timişoara nu se regăsesc în Masterplanul general de transport, astfel că nu se poate vorbi nici despre centura de sud, nici despre centura de vest, nici despre racordul la autostradă”, acuză deputatul PDL.

Acesta mai spune că doar un sfert din centura de ocolire a Timişoara, cea cuprinsă între Calea Lugojului şi Calea Aradului, a fost realizată, respectivul tronson fiind inaugurat în perioada Guvernului PDL. „De atunci şi până în prezent, celelalte porţiuni de centură sunt promisiuni deşarte din lungul şir de gogoşi electorali ale guvernelor conduse de candidatul USD la alegerile prezidenţiale”, adaugă Cornel Sămărtinean.

Săptămâna trecută, Preşedintele Consiliului Judeţean Timiş şi al Organizaţiei Judeţene a PSD, Titu Bojin, a anunţat că s-a întâlnit cu ministrul Transporturilor, Ioan Rus, care a dat asigurări că problema finanţării centurii de sud a Timişoarei „a fost rezolvată”, Guvernul urmând să asigure cofinanţarea acestui proiect. „Au fost discuţii de mai mult timp pe această temă, însă acum s-au finalizat. Centura de sud este parte a unei investiţii din fonduri europene, iar Guvernul va asigura partea de cofinanţare. Este un lucru îmbucurător pentru timişoreni. Am găsit multă înţelegere la Guvern, un alt lucru pentru care mă declar satisfăcut. Iar acesta este doar începutul, pentru că am avut mai multe negocieri cu domnul ministru Ioan Rus, urmând ca şi alte investiţii să fie sprijinite de Guvernul Ponta”, spunea Titu Bojin, printr-un comunicat de presă remis redacţiei, din partea PSD Timiş. Ca şi cum realizarea unui astfel de obiectiv pentru Timişoara poate fi finanţată în urma unei simple discuţii de negociere.

Masterplanul General de Transporturi, este documentul care stabileşte priorităţile de infrastructură ale României pentru următorii 15 ani. Doar proiectele incluse în Masterplan vor putea fi finanţate din fonduri europene. Uniunea Europeană a comunicat României că, începând din acest an, dacă nu avem un Masterplan asumat, nu mai primim finanţare pentru transporturi. “UE ne-a cerut să avem un plan, nu un anumit plan. Ceea ce se aştepta Comisia Europeană, şi oricine cu o minimă logică şi raţiune economică, era ca acest Masterplan să certifice direcţiile strategice ale României. UE se aştepta să vadă în Masterplan toate priorităţile româneşti racordate la axele continentale. Ce-a ieşit din acest proces şi ce s-a prezentat la Comisia Europeană în 16 – 18 septembrie 2014 pur şi simplu i-a uluit pe oficialii de la Bruxelles. Desigur, aceştia n-au putut să le spună spună direct oficialilor români că sunt de pe altă lume. Şi neavând nici abilitarea legală să respingă planul prezentat de România, Comisia Europeană nu a putut decât să facă nişte recomandări”, declară Cornel Sămărtinean.

Print Friendly, PDF & Email