„Corneliu Baba. O privire de aproape”, în expoziţie la Timişoara

Cea mai consistentă colecție publică de lucrări ale maestrului Corneliu Baba se deschide într-o nouă abordare expozițională, la Muzeul Național de Artă Timișoara, întregind Colecţia Baba, aflată aici în expoziţie permanentă.

 

Expoziția O privire de aproape cuprinde un număr impresionant de lucrări provenind din patrimoniul Muzeului Național de Artă Timișoara și din donația Corneliu Baba, cărora li se adaugă, începând cu acest eveniment, lucrări împrumutate din colecția artistului și din colecția privată Sun-Collection.

Vernisajul va  avea loc joi, 7 noiembrie, de la ora 18, în Galeria Colecției Baba din cadrul Muzeului Național de Artă Timișoara. La eveniment vor participa Maria Muscalu-Albani, care este coordonator proiect, curatorul expoziției şi legatar Corneliu Baba, şi managerul Muzeului Național de Artă Timișoara, Filip A. Petcu.

În cadrul expoziţiei vor fi reprezentate cele mai importante perioade de creație ale lui Corneliu Baba, oferind publicului ocazia unei întâlniri de ansamblu cu universul creator al acestuia. Evenimentul, transmit organizatorii, propune accesarea acestui fond patrimonial din perspective proaspete, încurajând întâlnirea și dialogul critic creativ între trecut și prezent, între conceptul curatorial și audiență, între cele trei resurse muzeale fundamentale – expunere, cercetare și comunicare.

„Pentru a rămâne viu, patrimoniul cultural, cel pictural mai ales, are nevoie de exercițiul permanent al privirii. Din această perspectivă, expoziția ce se deschide în apropierea zilei de naștere a artistului Corneliu Baba integrează abordări dinamice, pornind de la nucleul muzeografic existent și adăugând elemente noi ce propun posibilități alternative de a privi și de a înțelege opera în ansamblul straturilor picturale, muzicale și literare. Niciodată și în nicio împrejurare nu mi s-a părut mai evident decât în momentul de față faptul că noul proiect va face ca pictura lui Corneliu Baba să fie mai actuală, mai încărcată de contemporaneitate, că fiecare lucrare și obiect trebuie să ocupe locul pe care îl ocupă și că eu trebuie să fiu cea care sunt – istoric de artă, legatar al posterității dragului Maestru”, explică curatorul coordonator al expoziției Maria Muscalu-Albani.

Structurată pe registre diferite, care își împrumută sensuri și teme într-o țesătură unitară, mai spune Maria Albani, expoziția prilejuiește o serie de trasee inedite, fiecare oferind posibilități multiple de studiu și dezvăluiri surprinzătoare: „Accentele expoziționale punctează conexiuni care invită la o răzuire atentă a stratului de timp și la o apropiere necesară de un întreg ansamblu al detaliilor și al luptei creatoare de a fi, a simți și a gândi, fără de care suntem, noi înșine, incompleți.”

Maria Muscalu Albani este istoric de artă, curator a numeroase expoziții de artă contemporană, curator al expoziției permanente Corneliu Baba din cadrul Muzeului Național de Artă Timișoara şi Muzeul Colecțiilor București şi expert în Corneliu Baba.

Corneliu Baba. Autoportret

Unul dintre cei mai reprezentativi pictori români ai secolului XX, Corneliu Baba s-a născut la Craiova în 18 noiembrie 1906, fiu al Matildei Ciortuș și al pictorului Gheorghe Baba (ambii părinți refugiați din Banat), de la care a primește primele lecții de desen. În anul 1921, familia se mută la Caransebeș, peste malul Timișului, într-o casă din regiunea Teiuș, unde petrece adolescența și primii ani ai tinereții.

După finalizarea liceului, în 1926, familia decide plecarea tânărului Corneliu la București, unde urma examenul de intrare la Academia de Belle Arte și înscrierea, în paralel, la Facultatea de Litere și Filozofie. Este admis la Arte un an mai târziu și încheie studiile universitare în 1930. Urmează stagiul militar la Regimentul 7 Pionier din Timișoara și rămâne aici până în 1932, tentat de atmosfera occidentală și fiind bine primit de grupul pictorilor, între care Julius Podlipny și Ioachim Miloia, director al Muzeului din Timișoara în acea perioadă.

În 1934, după ce expune alături de tatăl său într-un mic pavilion de la Băile Herculane, este invitat să-și încheie studiile de arte la Iași, unde rămâne pentru următorii 16 ani și lucrează în special alături de Nicolae Tonitza, pe care îl consideră primul său maestru.

În 1939, anul de debut al celui de-Al Doilea Război Mondial, este numit asistent la Catedra de pictură a Academiei de Belle Arte din Iași și, un an mai târziu, începe să participe la saloanele oficiale de artă din țară. Începe să picteze cu predilecție portrete, acesta rămânând elementul pregnant în cele mai multe dintre lucrările sale.

În 1946 este numit profesor de pictură la Academia de Arte din Iași și directorul Pinacotecii. Patru ani mai târziu este îndepărtat din învățământ fără să i se facă cunoscut motivul. Părăsește Iașiul și se stabilește la București; este perioada în care peste tot fenomenul plastic este supus unor presiuni care stânjenesc creația. Începe perioada marilor teme, au loc primele călătorii peste hotare și vizite în marile muzee, lucrările sale sunt expuse în cadrul evenimentelor importante din țară și peste hotare.

În 1958 este invitat ca profesor la Institutul „Nicolae Grigorescu” din București, iar în 1964 apare volumul Corneliu Baba, prefațat de Tudor Vianu, cu însemnări ale artistului pe marginea lucrărilor. Este invitat oficial să expună la Muzeul Ixelles din Bruxelles și la Academia de Artă din Berlin Est.

În 1970 organizează expoziția personală de la New York și devine membru al Academiei Internaționale de Artă „Tommaso Campanella” din Italia. În 1973 este distins cu ordinul Profesor Emerit, primește premiul pentru portret la Expoziția internațională de pictură realistă de la Sofia  şi participă la expoziții de artă românească la Moscova, Washington, Saint Paul, Akron, Chicago, Bratislava, Sao Paolo, Buenos Aires, Montevideo, Beijing, Phenian.

În 1976 apar primele desene din ciclul Regele nebun și apoi Spaimele, Pietà, numite de artist „obsesiile mari ale picturii de bătrânețe, prezențe anonime ale eternului zbuciumat destin uman”.

În 1978 deschide expoziția personală retrospectivă la Sala Dalles București, care va fi itinerată, la invitația Academiilor de Artă, la Moscova și Viena și, în 1979, la Leningrad, Lwow și Chișinău. Expune în galerii importante europene.

În 1990 primește Premiul special al Uniunii Artiștilor Plastici și Premiul Național pentru Artă acordat de Ministerul Culturii. La 15 octombrie 1997 se deschide Marea retrospectivă de la Muzeul Național de Artă al României. În ziua vernisajului se lansează și volumul de artă editat de Fundația Culturală Română Corneliu Baba. Însemnările unui artist din Est, volum de autor îngrijit de Maria Muscalu Albani, istoric de artă.

La 28 decembrie 1997 se stinge din viață, fiind înmormântat la Cimitirul Bellu, din Bucureşti.

Conceptul expoziției O privire de aproape aparține Mariei Muscalu-Albani, iar grafica și producția sunt realizate de squaremedia.ro. Expoziția va fi permanentă şi va putea fi vizitată de miercuri până duminică, între orele 10 și 18.

 

Print Friendly, PDF & Email