În urma unei directive europene ce trebuia aplicată de multă vreme, Direcţia Generală a Vămilor anunţase acum o lună că, din 15 noiembrie, va trece la controlul amănunţit al bagajelor călătorilor transfrontalieri, la frontiera cu ţările non-U.E. Ulterior, dându-şi seama că e o pălărie prea mare pentru tehnica şi schema de personal din prezent de la vămi, a amânat introducerea procedurii până la 1 decembrie, şi apoi pe termen nedefinit. Reprezentanţii Sindicatului din Regionala Vamală Timişoara spun că, oricum, acest gen de control nu putea fi realizat cu actuala schemă de personal, riscându-se blocarea vămilor.
Reglementări amânate pe termen nedefinit
În urma unor directive europene ce trebuiau aplicate de mult, Direcţia Generală a Vămilor decidea acum o lună să ia măsuri împotriva cărăuşilor transfrontalieri profesionişti. Astfel, din 15 noiembrie, la frontiera cu Serbia ar fi trebuit să se aplice instrucţiuni speciale pentru mai multe categorii de bunuri introduse de către călători, pe teritoriul României, în bagajele personale: produse din tutun, băuturi alcoolice, carburant, flori şi plante de ornament, ulei de floarea soarelui, zahăr rafinat, făină, tărâţe, fructe şi legume proaspete. Aceste bunuri mai puteau fi introduse în România în anumite limite cantitative, prevăzute de lege, fiind afişate la biroul vamal. În plus, introducerea lor era permisă, conform noilor reglementări, doar o dată la şapte zile de la ultima declarare scrisă. Cantităţile care depăşeau limitele prevăzute urmau a fi considerate importuri de bunuri cu caracter comercial şi vămuite ca atare.
Între timp, dându-şi seama că se îndreaptă, cu actuala tehnică şi schemă de personal, spre un dezastru, ce ar fi putut duce chiar la blocarea vămilor, D.G.V. a amânat aplicarea controlului amănunţit pentru 1 decembrie, după care a revenit, spunând că procedura se amână din nou, de data aceasta pe termen nedefinit. “Întrucât soluţionarea aspectelor legate de implementarea Ordinul Preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, privind aplicarea de instrucţiuni speciale pentru unele categorii de bunuri introduse de către călători pe teritoriul României, în bagajele personale, necesită o perioadă mai lungă de timp, reintrarea în vigoare se va face la o dată care va fi comunicată ulterior”, au anunţat oficialii D.G.V.
Reprezentanţii Sindicatului Direcţiei Regionale pentru Accize şi Operaţiuni Vamale Timişoara spun că măsura nu avea cum să fie aplicată în actuala formulă. “Nu exista personal suficient pentru a se aplica această măsură fără să se creeze probleme. Timpii de aşteptare în vamă s-ar fi lungit, până s-ar fi ajuns la situaţii de blocaj. Gândiţi-vă că într-un autocar sunt 70 de persoane, şi ce înseamnă să le pui pe toate să completeze formulare, să le verifici, după care să faci controlul bagajelor?”, afirmă Gheorghe Paraschiv, liderul Sindicatului din Regionala Vamală Timişoara.
Acesta mai spune că măsura era mai degrabă destinată punctelor de frontieră de la graniţa cu Ucraina şi Republica Moldova. “În Serbia, carburantul nu e mai ieftin. Iar zahărul şi uleiul sunt puţin mai ieftine faţă de România, dar nu la o diferenţă care să justifice tranzitarea peste graniţă. Măsura viza, cred eu, în primul rând, graniţa cu Ucraina, unde există diferenţe mari de preţ pe aceste produse faţă de România, dar nu putea fi aplicată unilateral”, precizează liderul sindical.
Asigurări rămase “fără obiect”
Foarte interesant este că, în momentul în care anunţa introducerea acestor măsuri, D.G.V. se arăta foarte încrezătoare în succesul implementării lor, spunând că se va utiliza “o aplicaţie informatică ce permite autorităţii vamale identificarea cazurilor în care anumiţi călători introduc în mod frecvent în România cantităţi semnificative de produse, pe care le declară a fi destinate consumului personal şi pe care apoi le comercializează pe piaţa neagră”.
În acest sens, călătorii trebuiau să declare în scris bunurile conţinute în bagajele personale prin completarea „Declaraţiei de bunuri fără caracter comercial”, pusă la dispoziţie de Birourile Vamale.
Măsura urma a fi introdusă, “ca urmare a constatărilor făcute de autoritatea vamală cu ocazia acţiunilor de control desfăşurate în luna septembrie a acestui an, cu privire la mărfurile introduse în ţară de călători, care prin valorificarea lor pe piaţa neagră, conduc la evaziune fiscală şi indirect, la afectarea producţiei interne de astfel de mărfuri”.
Cât despre contrabanda cealaltă, cea făcută cu tirul, D.G.V. nu menţiona nimic…
Ultimele comentarii