Contract de peste un million de lei pentru pază de flori şi sârmă ghimpată, pe autostradă

autostrada-arad-timisoaraAutostrada continuă să fie o sursă consistentă de venit pentru unele firme care oferă, în baza unor contracte pe termen lung, servicii adiacente, cum ar fi paza sau igienizarea de spaţii pe autostradă. Bugetele oferite de stat pentru aceste servicii sunt mai mult decât generoase. Un exemplu este contractul de peste un milion de lei anunţat de Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Timişoara pentru paza a 14 kilometri, pe autostrada A 1 şi A6.

 

Contracte generoase

1.105.249,20 de lei, fără TVA este valoarea pe care Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Timișloara a înaintat-o pentru adjudecarea unui contract de pază pe două porţiuni de autostradă care însumează “impresionanta” distanţă de 14 kilometri, pe A1 Arad – Timişoara şi A6 Timişoara – Lugoj – Deva.

“Asigurare pază patrimoniu prin patrulare şi post fix pe autostrada A1, Traian Vuia – Remetea Mare km 440+900 – km 494+236 si Autostrada  A6 km 0+000 – km 10+518 (nod rutier Ţipari – Varianta de Ocolire Lugoj”, aşa se numeşte contractul cu o valoare mai mult decât generoasă, raportată la serviciile prestate. Astfel, se doreşte instituirea unui post de pază fix la Ţipari, şi patrulare cu trei maşini, 24 de ore din 24. Agenţii firmei care-şi va adjudeca acest contract vor trebui să păzească plasa de sârmă fixată pe stâlpii metalici, parapeţii zincaţi de pe zona median, indicatoarele rutiere cu stâlpii de susţinere aferenţi, prefabricatele din şanţuri, bornele kilometrice şi plantaţiile rutiere, respective panseluţele, muşcatele sau arbuştii care se mai cultivă în spaţiul aferent autostrăzii.

Valoarea, dar şi oportunitatea contractului rămân să se dovedească în timp. Cert este că, potrivit şefului Poliţiei Autostrăzi Vest, comisarul Teodor Tudur, furturi nu s-au mai semnalat pe segmentele de autostradă din vestul ţării de ceva timp: „De câteva luni nu am mai avut cazuri de acest gen. Reclamaţii au mai fost eventual legate de sustragerea de carburant din maşini parcate, sau furturi din maşini. Am avut cazuri în care şoferi de tir reclamau că indivizi necunoscuţi au intrat peste ei în cabină şi le-au furat diverse sume de bani. La cercetare, nu găseam urme de forţare, şi ulterior ieşea la iveală că era doar o strategie a unor şoferi de a mai face rost de 200-300 de euro în plus, pe care îi declarau ca furaţi, ca să nu-i mai dea patronului”. Cât despre furturile de componente metalice, acestea s-au rărit, pe autostrada Arad – Timişoara, pentru simplul fapt că bucăţile de gard furate nu au mai fost înlocuite de firma prestatoare. “Nici din gardul împrejmuitor nu s-a mai furat, pentru că lipseşte mult din el şi nu a mai fost înlocuit nici acum de firma care s-a ocupat de construcţie. Aşteptăm cu interes şi recepţia finală”, precizează reprezentantul Poliţiei Autostrăzi Vest.

Componentele de metal, principala atracţie a hoţilor

Pe lângă furturile de pe tronsoanele de cale ferată mai puţin circulate, hoţii de fier vechi par să se fi profilat în ultimii ani pe tronsoanele de autostradă finalizate sau în construcţie, de unde se fură cam tot ce se poate valorifica la centrele de fier vechi – de la indicatoare până la bucăţi de balustradă, capace de canal sau garduri din sârmă de împrejmuire.

Deşi pe segmentele recent date în folosinţă, cum e primul tronson din autostrada Timişoara – Lugoj, Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Timişoara a contractat servicii de pază prin patrulare, există hoţi care îşi sincronizează atacurile în funcţie de intervalele de patrulare ale maşinilor societăţilor de pază şi demontează etapizat parapeţi laterali sau balustrade, scoţând şuruburile, apoi sistemele de prindere de la încheieturi. Cu acest sistem ingenios se pot fura în câteva zile sute de metri pătraţi de tablă pe care Statul poate plăti până la 300 de euro metrul.

În general, se fură componente care pot fi valorificate rapid la societăţile specializate pe preluarea şi prelucrarea fierului vechi, care nu au vreo restricţie legată de achiziţionarea de componente de infrastructură rutieră, aşa cum se întâmplă în cazul segmentelor desprinse de hoţi de pe calea ferată. De pe autostradă se fură garduri împrejmuitoare, indicatoare sau garduri de protecţie a animalelor sălbatice.

Print Friendly, PDF & Email

Articol scris de

Jurnalist Timpolis, bogdan.piticariu@timpolis.ro