Colecția de ii a timişoreanului Marius Matei, prezentată în Spania

Ie şi costum de sărbătoare din zona Sânnicolau Mare, din anul 1920. Foto: Colecţia etnografică Marius Matei

Colecţia de ii a unui muzeograf al Muzeului Satului Bănățean Timișoara este expusă azi la Madrid, cu ocazia Zilei universale a iei.

 

Institutul Cultural Român de la Madrid prezintă în exclusivitate azi, de Ziua universală a Iei, unele dintre cele mai vechi si valoroase piese din Colecția etnografică Marius Matei, una dintre cele mai mari din România. Colecția numără peste 1000 de piese ce datează de la sfârșitul secolului al XIX-lea și începutul secolului al XX-lea, incluzând costume populare din Banatul de câmpie specifice mai multor subzone etnografice, salbe de argint, piese de cojocărit, și piese fastuoase brodate în fir de aur și argint, anunţă ICR.

Autorul acesteia, etnograful Marius Matei, muzeograf la Muzeul Satului Bănățean Timișoara, a ales pentru această expoziţie 21 de ansambluri vestimentare și podoabe de aur și argint purtate de femei la zile de sărbătoare, toate datând de la începutul anului 1900.

În Banat, spre deosebire de restul țării, ia a fost mereu însoțită de fustă sau poale, cusute cu același model. Cele două piese formează un ansamblu vestimentar unitar și nu sunt purtate niciodată separat una de cealaltă. În general, motivele sunt geometrice și mai rar zoomorfe, dar întotdeauna sunt dispuse simetric, atent echilibrate compozițional.

Originea iei nu poate fi stabilită cu exactitate, în schimb simbolurile dispuse pe ea sunt regăsite pe vasele ceramice ale Cucutenilor, o cultură veche de șase milenii, explică Marius Matei: „În trecut, cămașa avea mai mult decât o semnificație estetică, ea fiind plină de simboluri magice menite să ferească purtătorul de spiritele rele sau farmece. Fiind considerată ceea mai reprezentativă piesă a costumului popular românesc, Ia a fost foarte multă vreme învăluită în anonimitate. Putem afirma că aceasta a început să fie prezentată lumii odată cu picturile lui Henri Matisse, mai exact cu portretul fetei în opera intitulată sugestiv Ie românească alias La blouse roumaine, devenită deja un simbol identitar pentru teoriile etno-folcloriste academiste de la finele secolului al XIX-lea, conform cărora arta folclorică este o artă a arhetipurilor universale pentru câștigarea identității.”

Ajungând mai aproape de epoca noastră, reaminteşte muzeograful timişorean, regăsim ia românească și pe podiumurile marilor case de modă. Cel care a dat startul a fost celebrul designer Yves Saint Laurent. În 1981 acesta a lansat o colecție inspirată de cunoscutul tabloul al lui Matisse, colecția purtându-i numele, La Blouse Roumaine. Au urmat Jean-Paul Gaultier, Oscar de la Renta, Carolina Herrera și Prada care au lansat colecții plecând de la modelul iei românești.

Marius Matei, în vârtsă de 36 de ani, este muzeograf la Muzeul Satului Bănățean Timișoara și doctorand la Facultatea de Arte și Design la Școala Doctorală în domeniul Artelor Vizuale din cadrul Universității de Vest Timișoara. Colecția sa etnografică a fost prezentată în cadrul a numeroase expoziții în țară și în străinătate.

 

Print Friendly, PDF & Email

Articol scris de

Jurnalist Timpolis