Circulaţia feroviară, reluată în Timiş doar parţial

Tren-RegiotransSistarea circulaţiei trenurilor Regiotrans pe traseele din Timiş, începând cu jumătatea lunii martie, a creat probleme multor oameni, nevoiţi să îşi găsească alternative pentru transportul zilnic spre şcoală sau locul de muncă. În vreme ce CFR Călători a anunţat că poate asuma acoperirea transportului pe o singură rută, în judeţ au apărut rapid transportatorii neautorizaţi care, în plus, practică preţuri de speculă. Regiotrans anunţă, acum, că reia transportul, dar numai pe câteva rute.

 

Circulaţie reluată parţial

Operatorul de transport Regiotrans a anunţat, luni, 30 martie, că, începând cu 1 aprilie, reia circulaţia trenurilor pe o serie de rute pe care transportul fusese sistat, la jumătatea lunii martie, ca urmare a unei adrese emise de Autoritatea de Siguranţă Feroviară din România. Adresă care făcea referire la faptul că, până la obţinerea unui nou certificat de siguranţă, operatorul Regiotrans nu mai poate efectua operaţiuni de transport.

În 30 martie, însă, ASFR a emis un certificat de siguranţă în baza căruia, începând cu 1 aprilie, Regiotrans poate relua circulaţia, însă doar pe o parte dintre rutele afectate. Astfel, circulaţia va fi reluată pe rutele Timişoara Nord – Reşiţa Nord, Timişoara – Lovrin – Nerău, Timişoara Nord – Cruceni, Timişoara Nord – Lovrin – Cenad. În vreme ce, la nivel naţional, va fi reluată circulaţia trenurilor pe rutele Braşov – Bucureşti Nord, Brad – Ineu – Arad, Arad – Valcani, Alba Iulia – Zlatna, Teiuş – Luduş – Bistriţa, Arad – Nădlac, Iaşi – Roman, Iaşi – Dorohoi, Braşov – Sf. Gheorghe – Bretcu, Praid – Blaj şi Iaşi – Hârlău.

„SC Regiotrans SRL continuă demersurile pentru includerea în certificatul de siguranţă a întregului material rulant, ceea ce va determina reluarea circulaţiei trenurilor şi pe celelalte rute de circulaţie, în cursul lunii aprilie”, este menţionat în comunicatul transmis, luni, de Regiotrans.

Transport neautorizat, în regim privat, la preţuri de speculă

Reluarea circulaţiei trenurilor pe rutele din Timiş soluţionează doar o parte din problemele cu care au fost nevoiţi să se confrunte, în decursul celor aproape două săptămâni, numeroşi elevi sau angajaţi care făceau zilnic naveta pe rutele indicate.

Şi aceasta în condiţiile în care, după ce CFR Călători a anunţat că reuşeşte, cu resursele proprii, să preia o singură rută rămasă descoperită prin sistarea circulaţiei trenurilor Regiotrans, Timişoara Nord – Jimbolia, ne-a fost semnalat faptul că numeroase persoane, erijate în „întreprinzători privaţi”, dar care nu beneficiază nici de licenţe de transport şi nici de alte documente necesare operatorilor de transport, au început să opereze curse de călători pe diferite rute din judeţ, cu microbuze sau cu autoturisme proprietate personală, la preţuri extrem de ridicate. „De la gara din Jimbolia şi până în centru, în Comloşul Mare, mi-au cerut 10 lei. Stau la ieşirea din gara din Jimbolia şi îi adună pe toţi cei pe care îi ştiu că fac naveta mai departe”, spune o persoană care face naveta pe ruta Timişoara – Comloş.

O singură soluţie alternativă a putut fi asumată de către CFR

Timişenii care depindeau de transportul feroviar, pe rutele CFR concesionate de operatorul privat Regiotrans, au fost puşi recent în faţa situaţiei de a se descurca pe cont propriu cu transportul, după sistarea, la jumătatea lunii martie, a circulaţiei trenurilor de călători pe mai multe trasee din judeţ.

Transportul fusese suspendat, au transmis atunci reprezentanţii Regiotrans, fără a anunţa, însă, şi o dată la care circulaţia trenurilor ar putea fi reluată. „Vă informăm faptul că, urmare adresei emisă de Autoritatea Feroviară, Regiotrans este obligată să întrerupă activitatea de transport feroviar de călători, începând cu data de 17 martie 2015 şi până la o dată pe care o vom comunica în timp util”, comunica sec societatea braşoveană Regiotrans.

Reprezentanţii, ASFR au înştiinţat, la rândul lor, că au retras certificatul de siguranţă al operatorului de transport feroviar Regiotrans, având în vedere deficienţele constatate cu ocazia verificării cerinţelor de acordare a certificatului de siguranţă referitoare la efectuarea de servicii de transport feroviar prin utilizarea de vehicule care nu corespund din punct de vedere tehnic prevederilor legislative sau procedurilor din instrucţiunile de specialitate în vigoare. În completare, ASFR a avertizat şi că “Regiotranîi este interzis să efectueze operaţiuni de transport feroviar pe căile ferate din România până la obţinerea unui nou certificat de siguranţă, în urma eliminării neconformităţilor constatate”.

Regiotrans nu a putut specifica data la care situaţia s-ar putea reglementa, menţionând doar faptul că CFR va prelua, parţial şi temporar, după un mers de tren propriu, traficul de călători pe câteva trasee şi informând călătorii că “abonamentele emise de Regiotrans pe secţiile de circulaţie sunt valabile şi pot fi utilizate pentru călătoria cu trenurile CFR Călători”. Nu a fost oferită, însă, nicio informaţie despre ce se va întâmpla cu abonamentele de pe rutele care nu vor putea fi acoperite de către CFR. “Ne cerem scuze pentru disconfortul creat şi vă mulţumim pentru înţelegere”, îşi încheia anunţul Regiotrans.

Ca urmare a situaţiei create, CFR Călători a anunţat că nu are resursele necesare pentru a introduce curse pe toate secţiile de circulaţie afectate şi că poate acoperi, cu doar patru trenuri, un singur traseu concesionat de Regiotrans, cel apreciat a fi cel mai solicitat şi, deci, cel mai rentabil, Timişoara Nord – Jimbolia.

Restul traseelor din judeţ concesionate de Regiotrans: Timişoara Nord – Cruceni, Timişoara Nord – Reşiţa, Timişoara Nord – Nerău, Timişoara Nord – Cenad, Liebling – Giera, Timişoara Nord – Radna, Timişoara Nord – Ionel sau Buziaş – Berzovia au rămas descoperite.

“Deocamdată, noi, cu resursele noastre, nu putem acoperi decât, parţial, ruta Timişoara Nord – Jimbolia. Cu restul e greu de spus ce se va întâmpla. Pe trasee cum e cel spre Sânnicolau Mare – Cenad nu mai circulă în prezent niciun tren. Nu avem capacitatea să ne redimensionăm pe un termen atât de scurt reţeaua noastră”, a declarat, pentru Timpolis, directorul Regionalei CFR Timişoara, Alexandru Simu.

Purtătorul de cuvânt al CFR Călători, Alina Predescu, declara, la rândul său, că, în funcţie de materialul rulant şi de personalul disponibil, se va analiza dacă şi pe care rute se mai poate relua circulaţia cu trenurile CFR Călători: “Deocamdată, atât putem asigura pe Timiş: Timişoara Nord – Jimbolia. Ne cerem scuze pentru situaţia creată”.

Timişul a fost unul dintre judeţele cele mai afectate de situaţia din prezent, pentru că aici există un număr mare de rute concesionate de operatorul Regiotrans, în comparaţie cu alte judeţe din vestul ţării. De-a lungul timpului, avertizând cu privire la situaţiile de acest gen, sindicaliştii din sistemul feroviar de stat au recomandat prudenţă în ceea ce priveşte concesionările. Cele mai recente discuţii pe această temă au fost legate de ruta Cenad, sindicaliştii opinând că statul nu trebuia să concesioneze acest traseu, în varianta în care se vorbeşte tot mai insistent despre posibilitatea refacerii podului feroviar de la Cenad, şi reluarea traficului feroviar internaţional prin zonă.

Print Friendly, PDF & Email