Cinematograful Studio, recuperat de Primărie, în instanţă

wCinema StudioDupă o schimbare controversată de proprietar şi un process-maraton, Primăria a reuşit să reintre în posesia Cinematografului Studio. Dacă în acest caz lucrurile s-au lămurit în instanţă, situaţia celorlalte cinematografe publice disputate între Primărie şi Româniafilm rămâne incertă.

 

Un proces cu final fericit

În urmă cu trei ani, făcea vâlvă informaţia că imobilul în care a funcţionat Cinematograful Studio a fost folosit drept monedă de schimb de către Româniafilm, care ar fi avut de achitat 200.000 de euro datorie unei femei care locuieşte într-un bloc de nefamilişti din Timişoara. Aceasta ar fi devenit, în acest fel, proprietară pe imobilul situat ultracentral.

Primăria a decis atunci să reintre în proprietatea acestui imobil, atacând în instanţă actul notarial care a consfinţit trecerea cinematografului din proprietatea RADEF în proprietatea respectivei persoane private.   

După mai mult de doi ani de procese, Municipalitatea timişoreană a reuşit să câştige procesul deschis pentru recuperarea clădirii cinematografului Studio, care a revenit în proprietatea Statului Român. “Am câştigat un prim proces în numele statului român şi am recuperate Cinematograful Studio, care fusese trecut în domeniul privat printr-o afacere în mod cert necurată. Acum, urmează ca Statul Român să ne dea Cinematograful Studio, însă durează pentru că nu se doreşte să fie trecute cinematografele în patrimoniul administraţiilor publice locale, nici în Timişoara nici în alte părţi.

Cel mai probabil, şi în pesrpectiva unui plus la competiţia pentru atribuirea titlului de Capitală culturală europeană, locaţia Studio urmează să fie folosită cu scopul de cinematograf de artă”, anunţau oficiali ai Primăriei.

Instituţia ar trebui să recupereze de la RADEF opt cinematografe: Dacia, Studio, Timiş, Victoria, Arta, Unirea, Freidorf şi Fratelia.

De ani de zile, însă, Primăria Timişoara şi Româniafilm îşi dispută aceste spaţii, timp în care starea de degradarea în care se găseşte multe cinematografe se accentuează.

La Româniafilm lucrurile nu sunt clare din punct de vedere al conducerii sau administrării Regiei, starea de incertitudine fiind perpetuată de ani de zile. “Nici acum lucrurile nu sunt clare în privinţa Consiliului de Administraţie, care ar trebui să ia decizii administrative importante. Se prelungeşte această stare de nesiguranţă, salariile se iau cu întârziere, iar mulţi dintre chiriaşi nu ne dau bani pentru chirie pentru că ştiu că din 2008 există această dispută cu primăriile pe spaţii, şi acest ping-pong între Primărie şi Româniafilm este folosit ca un pretext pentru a motiva neplata”, ne-a declarat Maria Bikfalvi, preşedintele Sindicatului Liber RomâniaFilm.

Pe de altă parte, reprezentanţii Primăriei Timişoara susţin că nu există interes ca situaţia acestor spaţii să se lămurească, de pe urma nesiguranţei având de profitat diverşi speculanţi imobiliari.

 

Degradare prelungită

De-a lungul timpului s-au făcut numeroase interpelări în care se atrage atenţia Ministerului Culturii asupra stării avansate de degradare în care au ajuns multe dintre sălile de cinematograf.

O interpelare de acest fel, făcută anul trecut, viza fostul Cinematograf Dacia, una dintre cele mai vechi clădiri din Timişoara. “Cinematograful nu mai are de peste zece ani legătură cu filmele, iar clădirea abandonată arată tot mai rău pe zi ce trece, fiind în stare avansată de degradare. Pereţi plini de igrasie, bucăţi întregi de tencuială stau să cadă, iar pe acoperiş au crescut copaci”, se arată în interpelarea trimisă Ministerului Culturii. Răspunsul dat de Ministerul Culturii nu lămurea, însă, mare lucru, precizând că “sălile şi grădinile de spectacol cinematografic, împreună cu terenurile şi bunurile mobile aferente sunt în domeniul public al unităţilor administrativ-teritoriale locale, comunale, orăşeneşti, municipale, şi în administrarea consiliilor locale respective”.

Ca atare, problema a fost transferată către Primării. Aceasta deşi, până acum, din cauza neînţelegerilor legate de administrarea acestor spaţii, starea de degradare a acestor spaţii a continuat să se agraveze. În ultimii ani, probabil în funcţie de contextul politic, au avut loc numeroase permutări ale sălilor de cinematograf, de la Primării la cinematografe şi viceversa.

Astfel, după o perioadă de aşa-zisă descentralizare, cinematografele au revenit la RADEF, ordonanţa care a reglementat acest proces declarând nule toate protocoalele încheiate între Primării şi Româniafilm. Cinematografele au trecut, teoretic, din proprietatea privată a Statului şi administrarea Primăriilor în proprietatea publică a Statului şi în administrarea RADEF. Practic, acest transfer nu s-a realizat însă, din partea blocajului care afecta Româniafilm.

După care, în 2013, aceste spaţii au revenit în custodia Primăriilor. În Timiş sunt vizate 15 astfel de locaţii, majoritatea, din Timişoara, fiind vorba de spaţii mari, de sute sau, unele, de mii de metri pătraţi, majoritatea amplasate în poziţii foarte bune.

Print Friendly, PDF & Email