Camerele de supraveghere din traficul Timişoara, sursă de complicaţii juridice?

Un fost ofiţer din Poliţia Rutieră spune că sistemul anunţat de sancţionare a şoferilor pe baza imaginilor surprinse de camerele de luat vederi în intersecţii la Timişoara nu va funcţiona, fiind uşor de contestat şi foarte greu de aplicat.

 

Contestaţii uşor de făcut

Un fost ofiţer al Poliţiei Rutiere Timiş are dubii că sistemul de sancţionare a şoferilor indisciplinaţi din trafic pe baza imaginilor surprinse de camerele de luat vederi montate în intersecţii va fi funcţional în Timişoara.

„Normele de drept sunt foarte clare: nu se pot aplica sancţiuni pe baza înregistrărilor unor camere. A fost şi un caz celebru, în care într-o comună se montaseră trei camere care puteau da sancţiuni diferite aceluiaşi şofer şi, după contestaţii şi un întreg scandal, s-a renunţat la ele şi s-au dat înapoi şi banii încasaţi pe amenzi. De ce am vrea să implementăm un asemenea sistem la Timişoara?”, întreabă fostul comisar-șef de la Poliția Rutieră Timișoara, Nicolae Istrat, care predă în prezent legislaţie rutieră.

În opinia sa, în lipsa agentului fizic constatator, sancţiunile aplicate pe baza înregistrărilor camerelor de luat vederi vor putea fi contestate cu uşurinţă. „Nu ştiu ce agent de la Poliţia Rutieră va semna un astfel de proces-verbal constatator pentru o faptă la care nu a fost prezent şi pentru care nu există martori. Pe lângă contestarea sancţiunii, s-ar putea trezi ulterior chemat în instanţă şi obligat să plătească despăgubiri. Eu nu spun că sistemul nu-şi are rostul, este foarte bună monitorizarea, dar ar trebui să fim conştienţi de limitele acestuia”, mai spune Nicolae Istrat.

În opinia sa, acest experiment seamănă cu cel al camerelor montate pentru depistarea celor care nu au plătit rovinietă: „Pentru fapte înregistrate la Remetea sau Jebel, unde sunt camere de acest gen, vin procese-verbale semnate de un agent constatator de la Bucureşti. Cum se poate invoca în faţa instanţei că s-a constatat fizic fapta? Sau cum poate să semneze un agent constatator un proces-verbal pentru o faptă produsă la ora 23, dacă el în ziua respectivă a lucrat de la 8 la 16? Nu este de mirare că procesele pentru anularea sancţiunilor sunt câştigate pe bandă rulantă de către şoferii contestatari. Putem să montăm camere de luat vederi din 300 în 300 de metri şi să renunţăm cu totul la Poliţie?”

Rămâne de văzut dacă contestaţiile şi complicaţiile legale vor dovedi că acest sistem este sau nu eficient. Cert este că, pe baza protocolului convenit, Primăria Timișoara a anunțat că va transmite Poliției Rutiere imaginile cu șoferii care încalcă legea. Ce se va întâmpla însă mai departe?

 

Un sistem costisitor

Proiectul de management inteligent al traficului din Timișoara a inclus realizarea unui centru integrat de comandă și dotarea cu 230 de camere video a 134 de intersecții din oraș. Dintre acestea, 44 de intersecții au fost fost vizate pentru amenajare, în vreme ce alte 90 pentru modernizare. În plus, s-au mai instalat 13 radare de informare, panouri de afişare şi 37 de sisteme de detecție a trecerii pe roşu. În baza dotărilor complexe pe care le presupune proiectul, se anticipa că vor deveni posibile controlul și coordonarea computerizată a traficului, ce vor fi operate dintr-un centru de comandă. Proiectul are, generic, ca beneficii funcţionarea undei verzi pentru o parte din traseele de trafic urban și optimizarea controlului la deplasarea prin oraș.

Articol scris de

Jurnalist Timpolis, bogdan.piticariu@timpolis.ro