Toate avizele obținute pentru realizarea Centurii Timișoara Sud sunt expirate și trebuie refăcute. Ceea ce ar putea întârzia destul de mult execuția pentru care anul acesta, în sfârșit, se pare că ar fi bani. Mai rău e că nici exproprierile nu se mai pot face în baza fostului studiu de fezabilitate.
Avize inutile
Există posibilitatea ca, deși s-a anunțat publicarea documentației pentru proiectarea și execuția porțiunii de centură Timișoara Sud, banii să nu poată fi cheltuiți în acest an, din cauza complicațiilor legate de utilizarea unui studiu de fezabilitate realizat în anul 2011.
„În cadrul caietului de sarcini vor fi solicitate activităţi de revizuire şi actualizare a documentaţiei realizate în anul 2011, în conformitate cu noile normative”, transmite Ministerul Transporturilor, în răspunsul dat zilele trecute, la o interpelare a deputatului USR de Timiș Cătălin Drulă.
În același răspuns Ministerul Transporturilor mai recunoaște că toate demersurile birocratice pentru obținerea avizelor necesare acestui proiect au fost absolut inutile: „Având în vedere că autorităţile emitente de avize, acorduri, certificate de urbanism etc. emit aceste documente cu o valabilitate de 12 luni, menţionăm faptul că certificatul de urbanism, cât şi avizele menţionate în aceste documente sunt expirate.”
Reprezentanții Ministerului Transporturilor nu spun însă nimic despre întârzierile generate de aceste complicații. Mai ales că, după cum confirmă același minister, nici exproprierile nu pot fi făcute în baza vechiului studiu de fezabilitate din 2011: „Exproprierile nu pot fi realizate în baza Studiului de Fezabilitate întocmit în anul 2011, deoarece există probabilitatea ca în perioada 2011 – 2017 să se fi modificat configuraţia parcelelor, proprietarii, limitele intravilan-extravilan şi categoriile de folosinţă a terenurilor afectate.”
Ionuţ Ciurea, directorul executiv al Asociaţiei Pro Infrastructura, spune că, atunci când se lucrează cu un studiu de fezabilitate vechi, este o mare problemă, pentru că situația din teren se modifică și se generează costuri suplimentare mari la execuție. „În situațiile în care nici nu e făcut așa cum trebuie, e făcut degeaba”, mai spune Ionuţ Ciurea.
O poziție ciudată
Riscurile începerii proiectului Centurii Timișoara Sud pe baza unui studiu de acum șase ani au fost aduse la cunoştinţa Ministerului Transporturilor prin interpelări parlamentare în care se precizează că, la începutul acestui an, chiar şi Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere considera necesară revizuirea acestei documentaţii.
Cu toate acestea, în 27 martie, procedura de achiziţie publică fost anulată, iar CNAIR a anunţat public lansarea unei noi proceduri, având la bază studiul de fezabilitate din 2011.
Situaţia este aberantă, în condiţiile în care chiar CNAIR recunoştea într-un comunicat oficial că o serie de acte normative din domeniul infrastructurii publice s-au modificat substanţial, între timp. Astfel, după începerea lucrărilor în baza fostului studiu, s-ar putea constata că aproape tot ce s-a realizat nu este conform cu normele legale actuale şi trebuie modificat.
În plus, conform unei interpelări parlamentare trimise Ministerului Transporturilor, „este necesară verificarea şi adaptarea structurii rutiere la traficul recenzat în anul 2015, este necesară revizuirea Devizului general – întocmit în baza noilor listelor de cantităţi ce vor rezulta în urma revizuirii şi adaptării proiectului, a revizuirii preţurilor unitare 2016 şi trebuie luate în discuţie eventualele modificări ale traseului existent în conformitate cu situaţia actuală din teren.”
Ultimele comentarii