Autostrada Timişoara – Belgrad nu e văzută, deocamdată, ca o prioritate

belgrad-autostradaDeşi la discuţiile anterioare româno-sârbe pe tema unei autostrăzi Timişoara – Belgrad se vorbea despre căutarea imediată a unor surse de finanţare, în momentul de faţă Guvernul României spune că nu se poate vorbi despre demararea în viitorul apropiat a unui astfel de proiect.

 

Un proiect cu termen nedefinit

Deşi se aştepta ca la întâlnirea avută la Timişoara de premierul României, Dacian Cioloş, şi premierul sârb, Aleksandar Vucic, să se pună bazele proiectului autostrăzii Timişoara – Belgrad, despre care s-a tot discutat în ultimii ani, concluzia a fost că, deocamdată, această investiţie rămâne în aşteptare. Autostrada Timişoara – Belgrad nu a fost cuprinsă în documentul care conturează toate priorităţile legate de infrastructura rutieră a României – Masterplanul General de Transport.

„Noi avem deja un Master Plan, dar acesta nu prevede o autostradă între Timişoara şi Belgrad, ci un drum naţional. Aceasta, în timp ce planurile pe partea sârbă prevăd o autostradă. O să analizăm şi noi problema, să vedem dacă se justifică o autostradă”, a declarat, zilele trecute, la Timişoara, Dacian Cioloş.

Aleksandar Vucic, prim-ministrul Serbiei nu a ascuns faptul că îşi doreşte un asemenea proiect : „Pe partea sârbă, la noi e prevăzută construirea unei autostrăzi, am înţeles că pe partea română nu. Noi putem să aşteptăm să se facă şi pe partea română un asemenea proiect, care va lega Belgradul de Timişoara, pe la Vatin.”

 

În 2014 se căutau surse de finanţare

La discuţiile similare din 2014 deja se promitea că până la sfârşitul anului se vor stabili cele mai bune modalităţi de finanţare a unei autostrăzi de circa 100 de kilometri între Belgrad şi Timişoara.

Au trecut de atunci doi ani, sursele de finanţare nu s-au căutat şi nici nu s-a iniţiat măcar un demers de întocmire a documentaţiei preliminare pentru o asemenea investiţie.

În varianta vehiculată acum doi ani, autostrada era văzută ca o porţiune a Coridorului 11, de la Belgrad, peste Panciova şi Vîrşeţ, până la Timişoara. Conform societăţii naţionale de drumuri din ţara vecină, autostrada Belgrad – Vârşeţ se afla pe lista proiectelor care au intrat în adoptarea planului general pentru dezvoltarea circulaţiei în Serbia, un fel de echivalent al Masterplanului românesc, valoarea construcţiei a 92 de kilometri de autostradă, care leagă Belgrad – Panciova – Vîrşeţ, fiind de  570 de milioane de euro.    

Integrată în acest proiect, România avea de finalizat doar autostrada de la Punctul de Frontieră Moraviţa până la Timişoara, în lungime de 60 de kilometri. Noua autostradă Timişoara – Belgrad era gândită ca o parte dintr-un proiect mai amplu, prin care Timişoara va fi legată de Italia, prin coridorul european XI. Finalizarea Coridorului XI prevede construcţia autostrăzii Timişoara – Vîrşeţ – Panciova – Belgrad – Bar, iar cu feribotul s-ar putea ajunge la Bari, în Italia.  

Proiectul acesta a început în 2010, când ministrul sârb al Infrastructurii, Milutin Mrkonjic, şi ministrul muntenegrean al Transporturilor, Andrija Lompar, au semnat un document trimis la Uniunea Europenă pentru recunoaşterea Coridorului 11 ca drum oficial european.  

„Cred că acest proiect al autostrăzii Timişoara – Belgrad este unul important nu doar ca o perspectivă a unei deschideri mult mai bune spre Serbia, ci spre toată zona balcanică. Nu în ultimul rând, ar fi cel mai scurt drum spre Grecia şi Turcia”, ne-a declarat deputatul timişean Slavomir Gvozdenovici, reprezentant al Uniunii Sârbilor din România.

Print Friendly, PDF & Email

Articol scris de

Jurnalist Timpolis, bogdan.piticariu@timpolis.ro