Autostrada Lugoj-Deva, în sfârşit prioritate pe lista de investiţii, în 2016

Autostrada Timisoara Lugoj (o) Foto Costi DumaDupă ce lucrările la tronsonul de autostrada Lugoj-Deva s-au derulat în ralanti, pe fondul diminuării drastice a fondurilor pentru investiţii în bugetul pe 2015, anul viitor lucrurile ar putea decurge ceva mai bine. Măcar din perspectiva faptului că Lugoj-Deva a ajuns pe prima poziţie în topul investiţiilor de infrastructură rutieră, în 2016.

 

348 de milioane de lei doar pentru Lugoj-Deva

Conform priorităţilor de investiţii anunţate pentru bugetul pe 2016, autostrada Lugoj-Deva a ajuns pe primul loc în lista alocărilor de fonduri. Astfel, potrivit anunţului făcut de Guvernul Cioloş, tronsonul Lugoj-Deva va primi anul viitor suma de 348 de milioane de lei.

Alocările de fonduri s-au făcut, precizează reprezentanţii Guvernului, ţinând cont de un principiu general conform căruia prioritatea Guvernului în ceea ce priveşte infrastructura de transport este de a accelera implementarea proiectelor agreate în Masterplanul General de Transport. Aceasta presupune deblocarea de urgenţă a tuturor precondiţiilor de demarare a proiectelor care nu sunt începute (de exemplu exproprieri, studii, contracte) şi execuţia proiectelor cu finanţarea alocată pentru 2016, aflate în implementare sau gata de a fi lansate.

Totul e ca alocarea de fonduri să ducă nu doar la finalizarea lucrărilor, ci şi la executarea lor în mod corespunzător, executare confirmată prin recepţia finală. Altfel se va întâmpla ca la porţiunea Arad-Timişoara unde şi acum se aşteaptă predarea finală.

„Sperăm să fim anunţaţi cât mai curând, pentru că şi noi trebuie să facem parte ca observatori la procesul de predare finală. Până la urmă, e vorba de preluarea în administrare a unor obiective, care trebuie realizată în mod corespunzător”, ne-a declarat şeful Poliţiei Autostrăzi Vest, comisarul Teodor Tudur.

Probleme de proiectare în serie

În acest an lucrările făcute pe tronsonul de autostradă Lugoj-Deva au ieşit în evidenţă mai mult prin greşelile de proiectare, care au dus la întârzieri, complicaţii şi creşteri de costuri.

Recent, Ministerul Transporturilor a anunţat că intenţionează să regândească mai multe descărcări eficiente ale traficului de pe autostradă, care ar fi trebuit incluse de la început în proiect.

Ultimul obstacol identificat este un cimitir de care proiectul nu a ţinut cont şi care a fost tăiat în două de autostradă, morţii trebuind să fie expropriaţi şi relocaţi. Firma care a făcut, în iunie 2008, studiul de fezabilitate pe acest tronson este acum în insolvenţă. Aşa că CNADNR a trebuit să mute morţii, pe bani de la buget, neoficial estimându-se că lucrarea de mutare ar fi costat 50.000 de euro. Aceasta ar putea reprezenta însă doar avansul acoperirii acestei greşeli de proiectare, pentru că o parte din localnici ar putea da în judecată CNADNR.

Asociaţia Proinfrastructura  a solicitat CNADNR date privind chestiunile suplimentare neprevăzute de proiectarea iniţială care ar putea întârzia finalizarea tronsonului de autostradă Lugoj-Deva. Răspunsul este uimitor, confirmând că pe lângă scăpările iniţiale de proiectare, cu cimitirul traversat de tronson, proiectul autostrăzii ar putea fi întârziat pentru că acum cineva are „revelaţia” că este nevoie de un al treilea tunel, faţă de cele două prevăzute iniţial pentru a se asigura îndeplinirea cerinţelor acordului de mediu. Scopul acestui tunel suplimentar ar fi acela de a nu afecta ecosistemul din zonă şi a asigura circulaţia animalelor sălbatice în zonă. Reprezentanţii CNADNR mai spun că, la această decizie, s-a ajuns în urma discuţiilor purtate cu compania care asigură construcţia autostrăzii. Valoarea estimată pentru această nouă construcţie este de 35 de milioane de euro, ceea ce va duce la costuri suplimentare pentru întregul proiect  în valoare de 122 de milioane de euro.

Pe această problemă s-au pronunţat şi oficiali ai Băncii Europene de Investiţii, aceştia emiţând un punct de vedere conform căruia, pentru implementarea măsurilor impuse prin Acordul de Mediu, aceasta însemnând şi scoaterea din contractul iniţial a secţiunii aferente tunelurilor, trebuie să fie demarată procedura de modificare a contractului iniţial.

Articol scris de

Jurnalist Timpolis, bogdan.piticariu@timpolis.ro