Autostrada Lugoj – Deva cu suport de… argilă udă

autostrada lugoj devaPrintre deficienţele semnalate legate de construcţia autostrăzii Lugoj – Deva se numără şi construcţia unei porţiuni de autostradă, pe teren mlăştinos, folosindu-se ca suport… argila. Ceea ce, spune deputatul timişean Niculae Mircovici, deja a dus la surpări în zona Dumbrava.

 

Tehnici de construcţie “revoluţionare”

O nouă anomalie legată de construcţia autostrăzii Lugoj – Deva a fost adusă la cunoştinţa conducerii Ministerului Transporturilor, prin intermediul unei interpelări, de către deputatul timişean Niculae Mircovici. Parlamentarul spune că s-a folosit argilă ca suport pe unele zone mlăştinoase, iar rezultatele, odată cu primele ploi, au fost “spectaculoase”.

“În judeţul Timiş se lucrează la tronsonul de autostradă Traian Vuia – Margina şi, în dreptul localităţii Dumbrava, autostrada trece printr-o zonă mlăştinoasă. În 2015 şi din cauza secetei, compania constructoare a folosit mii de maşini de argilă, realizând un strat de doi metri grosime, prin care a acoperit golul mlăştinos, în loc să folosească piatra. Anul acesta, din cauza ploilor, solul de pământ a început să se deplaseze în diferite direcţii. Se încearcă proptirea cu bolovani şi acoperirea cu pietre pentru a masca «construcţia» realizată”, se menţionează în interpelarea realizată de Niculae Mircovici.

Deputatul timişean a solicitat Ministerului Transporturilor să precizeze cine se face vinovat pentru lipsa de control a lucrărilor efectuate.

“Am văzut de anul trecut ce fac, şi anul acesta s-au văzut din plin efectele. Nu e normal să nu se verifice felul în care lucrează antreprenorul. Am văzut cu toţii ce s-a întâmplat în zona Sibiu şi nu cred că îşi doreşte nimeni să se întâmple şi la noi acelaşi lucru. Aceste lucrări ne costă foarte mult, şi trebuie făcute la standardele de calitate impuse”, ne-a declarat Niculae Mircovici.

Concluzii deloc optimiste

De altfel, ministrul Transporturilor, Dan Costescu, a precizat zilele trecute că decizia de a cere o expertiză asupra proiectării şi execuţiei lotului 2 al Autostrăzii Lugoj – Deva a fost foarte bună, pentru că s-au identificat deficienţe atât la nivelul materialelor, cât şi la nivelul tehnicii de construcţie.

“Iată că decizia pe care am luat-o acum câteva luni, când am văzut problemele de pe Orăştie – Sibiu, de a extinde expertiza şi aici, a fost foarte bună. Expertiza arată că sunt deficienţe atât la nivelul materialelor, cât şi la nivelul tehnicii de construcţie, şi urmează să vadă care sunt soluţiile pentru a ne repune pe noi, ca beneficiar, pe CNADNR, în situaţia de a avea un obiectiv corect construit şi nu unul peticit din start”, a precizat Dan Costescu.

Ministrul a mai spus că rezultatele expertizei au fost comunicate constructorului, acelaşi care a lucrat la autostrada Orăştie – Sibiu, pentru că acesta are datoria să remedieze defecţiunile. Potrivit lui Dan Costescu, nu se va ajunge la demolare, ca în cazul lotului 3 al Autostrăzii Orăştie – Sibiu, aici fiind afectaţi 5,9 kilometri.

Din punctul de vedere al ministrului Transporturilor, procesul va fi încheiat atunci când constructorul va veni cu propriile soluţii, care vor fi acceptate, sau nu, de CNADNR. „Avem rezultatele expertizei. Ele au fost comunicate şi constructorului, pentru că şi el are dreptul să le cunoască şi, mai ales, are datoria să remedieze acele defecţiuni. Din acest punct de vedere, eu consider încheiat procesul doar atunci când el îşi va însuşi aceste rezultate, va veni cu propriile soluţii, pentru că el este acolo şi proiectant şi executant, şi acestea vor fi acceptate sau nu de CNADNR. Deci, noi suntem în faza în care i s-au făcut cunoscute rezultatele, care pe un număr destul de mare de kilometri, mai mult de cinci, nu sunt cele care trebuiau”, a mai menţionat Dan Costescu.

Potrivit ministrului Transporturilor, remedierea acestor defecţiuni nu va antrena costuri suplimentare pentru CNADNR deoarece nu s-a făcut încă recepţia pe acest lot de autostradă. „Este un obiectiv în derulare, iar cum îl va duce constructorul la parametrii pe care noi i-am contractat este problema acestuia, dar numai din punct de vedere financiar, pentru că, din punct de vedere tehnic, este şi problema noastră şi vom monitoriza foarte atent ce va face acolo”, a mai spus Dan Costescu.

Articol scris de

jurnalist Timpolis, mircea.pavelescu@timpolis.ro