„Antinostalgia”, expoziție de fotografii și colaje din „Epoca de Aur”, la Muzeul de Artă Timişoara

Cozile la alilmente erau secvenţe cotidiane în „Epoca de aur”. Foto: Andrei Pandele

Muzeul Ororilor Comunismului în România organizează, la Timişoara, în parteneriat cu Muzeul Național de Artă Timișoara, o expoziție de fotografii și colaje, Antinostalgia.

 

Vernisajul expoziției semnate de Andrei Pandele și Ion Isaila va avea loc vineri, 17 iunie, ora 17, iar expoziția va fi găzduită de Muzeul de Artă până în 20 iulie, și poate fi vizitată de miercuri până duminică între orele 13-21.

Antinostalgia este, spun organizatorii, un vaccin pentru nostalgie, unde reacțiile se pot manifesta pe un spectru larg al emoțiilor, în care acceptarea sau refuzul trecutului reprezintă un proces de vindecare și cunoaștere personală: „Cele două valențe ale memoriei, cea afectivă, respectiv cea colectivă, se completează într-un arhipelag fotografii și colaje definite ca borne ale amintirii unei ere dominate de cultul personalității lui Ceaușescu.

Expoziţia va fi deschisă în cadrul conferinţei cu tema Granițe și transferuri, organizată între 15 și 17 iunie, de Societatea de Studii Românești împreună cu Universitatea de Vest, Muzeul Ororilor Comunismului în România și Muzeul Național de Artă Timișoara. Conferinţa va reuni specialiști în studii românești care vor reflecta împreună de o manieră formală sau informală asupra modului în care granițele geografice, istorice, conceptuale creează și conectează culturi sau le singuralizează la nivel imaginar sau real.

Artistul Ion Isaila este cunoscut publicului român prin lucrările sale de grafică și colaje din seria celor concepute în Germania, după ce a părăsit România. Lucrările sale sunt inspirate din viața în România anilor ’80, numite de noi „colaje-manifest”, prin care se angaja atunci să semnalizeze abuzurile regimului ceaușist și neajunsurile cetățenilor, adresându-se nu galeriilor de artă, ci vizând direct publicul german și român, într-un impuls genuin de activism social și cultural.

Fotografiile lui Andrei Pandele oferă poate spectrul cel mai larg de imagini ale României din timpul lui Ceaușescu. Arhitect de meserie, Andrei Pandele este unul din principalii fotografi clandestini și curajoși ai „Epocii de aur”. După cum declara, el nu a acționat împotriva comunismului, ci a fotografiat ce era in jurul lui. Considerăm că instantaneele și compozițiile sale reprezintă o capsulă a timpului unde se păstrează o lume reală, pe care suntem îndemnați să nu o idealizăm, sau să nu ne dorim să o retrăim.

De asemenea, pe 16 iunie, la ora 17, tot parte a evenimentelor dedicate conferinței Granițe și transferuri, în Sala Barocă a Muzeului de Artă va rula, un documentar despre vulnerabilitate, dar și despre puterea femeilor, intitulat Fragile. Filmul încearcă să documenteze și să împărtășească poveștile de viață ale româncelor care se luptă cu abuzul, cu tensiunile create de prejudecățile altora și de normele sociale și cu un stat care își ignoră cetățenii. Fragile încearcă să încurajeze persoanele care au nevoie de ajutor să apeleze la experți pentru sprijin, demonstrând că există o rețea de organizații care se preocupă de protejarea și promovarea drepturilor femeilor.

Print Friendly, PDF & Email