Președinții a patru federații sindicale naționale își exprimă indignarea față de ceea ce apreciază a fi tratamentul sfidător și discriminatoriu manifestat de guvernanți în raport cu angajații din administrația și instituțiile publice locale. Şi ameninţă cu greva generală.
Conținutul unei ordonanțe de urgență adoptate de Guvern la finalul lunii iunie îi nemulțumește pe reprezentanții federațiilor sindicale din administrația publică locală, care atenționează că prevederile acestui act normativ sunt inaplicabile.
Vizate de referirile critice ale reprezentanților Federației Naționale a Sindicatelor din Administrație, Federației Sindicatelor din Administrația Locală Sed Lex, ai Federației Sindicatelor ProAdministrație din România și ai Federației Sindicatelor din Administrația Publică sunt prevederile recent adoptatei OUG 27/30 iunie 2015. Despre care spun că demonstrează încă o dată „batjocura faţă de această categorie de personal căreia, potrivit prevederilor acestui act normativ, autoritatea publică îi poate stabili o creştere salarială de până la 12%, însă aceasta este condiţionată de încadrarea cheltuielilor de personal în limita bugetului aprobat, cumulativ cu încadrarea acestora în limita plafonului de cheltuieli de personal repartizat conform prevederilor legale, adică la nivelul anului 2014”.
Sindicaliştii mai spun că aceste prevederi se bat cap în cap, fapt semnalat, de altfel, recent, de către liderul Sindicatului Liber al Salariaților din Primăria Timișoara și din Serviciile Publice aflate în subordinea Consiliului Local Timișoara și vicepreședinte național al FNSA, Tiberiu Negrei.
În plus, spun sindicaliştii,conținutul actului normativ amintit îngăduie operarea de majorări salariale numai în situația în care se vacantează posturi în instituțiile publice, prin plecarea personalului. Şi precizează i că această situație este de nedorit, întrucât, chiar și așa, în prezent numărul angajaților din administrația publică locală se situează mult sub nivelul prevederilor legale. Reprezentanţii sindicatelor semnalează și că, în preambulul actului normativ este menționat că printre motivele adoptării se numără lipsa acută de personal din administraţia locală, pusă pe seama nivelului scăzut al salariilor din acest domeniu. „Or, respectarea cumulativă pentru angajaţii din administraţia locală a celor două condiţii menţionate anterior conduce la neaplicarea creşterilor salariale, ceea ce, de asemenea, vine în contradicţie cu motivele stipulate în preambulul ordonanţei, potrivit cărora neadoptarea actului normativ conduce la menţinerea discriminărilor existente între anumite categorii de salariaţi iar cu atât mai mult imposibilitatea punerii lui în aplicare duce la creşterea acestor discriminări” avertizează, într-un comunicat trimis redacţiei, Valer Suciu, președintele FNSA, Răzvan Claudiu Bordeanu, președintele Sed Lex, Ștefan Teoroc, președintele Publisind, și Silvia Moldovan, președintele FSPAR.
În documentul citat mai este precizat că adoptarea acestei ordonanțe nu a făcut decât să creeze un haos şi mai mare în administraţia publică locală, acest act normativ putând fi pus în aplicare de către instituţiile administraţiei publice locale doar dacă Ministerul Finanţelor majorează plafonul de cheltuieli cu 12%.
Reprezentanții celor patru federații sindicale înștiințează, de asemenea, și că, în 19 iunie, au notificat Guvernul şi au solicitat convocarea procedurii de conciliere, înaintând și o listă de revendicări care vizează corelarea prevederilor Legii nr. 284/2010, privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice, cu legislaţia specifică funcţiei publice şi legislaţia muncii, punerea în aplicare a acesteia în regim de urgenţă, anul acesta, reacordarea drepturilor salariale suspendate (plata orelor suplimentare, premii, salarii de merit) şi a drepturilor abrogate (al 13-lea salariu şi prima de vacanţă). Vizate de solicitările mai sunt și deblocarea nivelului de salarizare pentru funcţii similare de la nivelul treptei trei de salarizare, din 2010, acordarea tichetelor de masă şi a tichetelor de vacanţă – în condițiile în care tichetele de vacanţă pentru administraţia publică locală pot fi acordate doar dacă va fi modificată OUG nr.83/2014 – și dreptul la negociere colectivă, prin eliminarea art.138 din Legea dialogului social 62/2010.
„Întrucât Guvernul României nu a respectat prevederile legale în ceea ce priveşte organizarea în termen de zece zile a concilierii, conflictul de muncă este declanşat la nivelul administraţiei publice”, este menționat în comunicatul transmis. În finalul căruia se precizează și că, în aceste condiţii, federaţiile sindicale semnatare vor demara procedura de strângere a semnăturilor în vederea declanşării grevei generale în administraţia publică din România, la o dată care va fi stabilită în momentul în care va exista numărul legal de semnături pentru organizarea acestei acţiuni.
Citeşte şi:
Ultimele comentarii