Afișe din metroul new-yorkez, expuse la Timişoara

typopassage_16sAfișe din metroul din New York, realizate încă din anii 50, proprietate a Școlii de Arte Vizuale din New York, sunt expuse la Timişoara.

 

În premieră în România, la Timişoara va fi expusă o selecție de peste 50 de afișe, realizate din 1947 până în prezent, semnate de artiști, designeri, graficieni și ilustratori legendari, printre care se numără Ivan Chermayeff, Louise Fili, Milton Glaser, Mirko Ilić, Stefan Sagmeister, Paula Scher, George Tscherny și James Victore, într-o expoziţie realizată de TypopassageTM și Școala de Arte Vizuale din New York.

Vernisajul expoziţie Imagini subterane va avea loc vineri, 30 septembrie, de la ora 19, la TypeYard, în Piața Unirii nr. 5 (în curtea cafenelei D’arc), un spațiu neconvențional, care va fi convertit temporar în stație imaginară de metrou. Expoziția – inclusă în turul Noaptea Albă a Galeriilor 2016 – va putea fi vizitată în perioada 30 septembrie – 30 noiembrie, alături de cele două micro-selecții de afișe prezentate în avanpremieră la Typopassage, pe malul Begăi, la Podul Tinereții, și la cafeneaua Mokum, de pe str. Eugeniu de Savoya.

Lucrările care vor fi expuse au stiluri extrem de diferite, însă toate reflectă plăcerea creativității și zelul pentru excelență al artiștilor, mai transmit organizatorii. Mesajele acestor lucrări provoacă privitorul să aspire la mai mult, să își asume riscuri și să nu se oprească niciodată din învățat, valori adoptate de Şcoala de Arte Vizuale din New York, încă de când și-a deschis porțile, în 1947.

Colecția și campania Undergound Images vor fi prezentate de Beth Kleber, arhivist fondator al Arhivelor Școlii de Arte Vizuale din New York.

Campania de comunicare a Școlii de Arte Vizuale din stațiile metroului newyorkez – spun organizatorii evenimentului de la Timişoara – este unul dintre cele mai longevive proiecte de artă publică din metropola americană: „Lansată în subteranele New York-ului în 1947, o perioadă în care metroul era dominat de reclame agresive și postere pentru spectacole de pe Broadway, seria a devenit în timp o expoziție pentru artiști celebri din domeniile designului, ilustrației și fotografiei contemporane.”

Campania din metrou a Școlii de Arte Vizuale a fost, timp de șase decenii, unul dintre cele mai longevive proiecte de artă publică din New Yor. Având aproape 130 de postere, această colecție – care este în creştere – a adus un flux constant de artă, realizată de aproximativ 50 de artiști legendari, pe platformele metroului de pe tot cuprinsul orașului.

Seria datează de la mijlocul anilor 1950, când cofondatorul școlii, Silas H. Rhodes, a avut o idee despre o metodă de a recruta noi studenți. „Inspirat de posterele de pe străzile din Paris, prin care artiștii își promovau expozițiile, el a făcut apel la cea mai bună resursă pe care o avea la îndemână – artiștii prestigioși din cadrul facultății – pentru a crea postere care să promoveze școala. Prin expunerea lucrărilor unor artiști ca Ivan Chermayeff, Milton Glaser și George Tscherny, posterele atrăgătoare au lăsat efectiv Şcoala de Arte Vizuale să vorbească de la sine”, transmit organizatorii.

Seria a adus un nou nivel de artă publică în subteranele New York-ului într-o perioadă în care metroul era dominat de reclame agresive și postere pentru spectacole de pe Broadway. De-a lungul deceniilor, această campanie a devenit o expoziție pentru artiștii celebrii din domeniile designului, ilustrației și fotografiei contemporane.

„Artiștii sunt încântați de ocazia de a crea postere pentru metrou deoarece li se oferă libertatea deplină de a comunica ce înseamnă SVA. Ei își pot asuma riscuri pe care nu și le-au putut asuma cu alți clienți. Nu au nevoie să sacrifice estetica pentru comercialism – li se oferă libertatea de a crea artă pură, debarasată de clișeele și stereotipurile publicității”, spune vicepreședintele executiv Anthony P. Rhodes, care a devenit directorul creativ al programului în 2007.

Posterele au stiluri extrem de diferite, dar toate reflectă plăcerea creativității și zelul pentru excelență al artiștilor. Ele reamintesc navetiștilor despre puterea artei de a surprinde, a provoca și a inspira.

Compusă din peste 6.000 de studenți la campusul său din Manhattan și 35.000 de absolvenți în 100 de țări, Şcoala de Arte Vizuale din New York reprezintă, de asemenea, una dintre cele mai influente comunități artistice din lume.

Print Friendly, PDF & Email

Articol scris de

Jurnalist Timpolis