Actori din cinci ţări joacă la Timişoara, în premieră, „Uriaşii munţilor”, de Pirandello

Un spectacol unic în realizarea căruia sunt implicate cinci teatre naționale și 12 actori din cinci țări participante va fi jucat, în premieră pe scena Teatrului German din Timişoara. La premieră va fi prezent şi regizorul italian Paolo Magelli, una dintre cele mai importante figuri regizorale din Europa Centrală.

 

Spectacolul Uriașii munților, de Luigi Pirandello, este pus în scenă de una dintre cele mai importante figuri regizorale din Europa Centrală și din Balcani, Paolo Magelli. Este un spectacol unic în realizarea căruia sunt implicate, alături de Teatrul German din Timişoara, Teatrul Naţional Croat din Rijeka, Teatrul Sloven de Repertoriu din Trieste, Teatrul „Kosztolányi Dezső”, din Subotica, şi Teatrul Albanez din Skopje și 12 actori din cele cinci țări.

Este povestea unei trupe de actori care sosesc într-o vilă de munte numită „La Scalogna” (în traducere, „ghinion”). Ei doresc să pregătească o interpretare despre un fiu pierdut , dar localnicii le explică faptul că nu este nevoie de teatru și că lumea care înțelege arta nu mai există.

Premiera timișoreană a spectacolului este programată pentru duminică, 15 aprilie, de la ora 19.30, în sala TGST. Ea va fi urmată de alte două reprezentații la Timișoara, în 16 și 17 aprilie, de la aceeaşi oră şi în aceeaşi locaţie.

„Este clar că Pirandello a anticipat lumea contemporană din cauza lipsei de empatie sau de interes pentru orice fel de artă. Coproducția multilingvă se axează pe participarea minorităților naționale la construirea identității europene contemporane. Ideea de a alege ultima piesă (neterminată) a lui Luigi Pirandello este în aptitudinea sa de a servi ca o metaforă a Europei contemporane”, explică reprezentanţii TGST.

Regizorul italian Paolo Magelli este, începând cu anii ’80, una dintre cele mai controversate şi cunoscute personalități artistice ale Balcanilor și ale teatrului internațional. Născut în 1947, la Prato (Italia), a studiat Teatrologia și Slavistica. Face teatru și operă din 1966, colaborând, printre altele, cu scene de prim rang, precum Théâtre de la Colline, din Paris, Teatrul Dramatic Gavella, din Zagreb, Teatrul Schiller, din Wuppertal, Teatrul de Stat din Dresda, Teatrul din Dortmund. A fost director artistic la renumitul Teatru de Tineret din Zagreb și la Teatrul Dramatic din Belgrad. Din 2010 este director general la Teatro Metastasio Stabile della Toscana din Prato, Italia.

A fost asistent al lui Giorgio Strehler, iar la mijlocul anilor ’70 a activat în cadrul Festivalului Internațional de Teatru BITEF de la Belgrad, unde a întâlnit artiști încă nu foarte renumiți în Occident, precum Robert Wilson, Pina Bausch ori Lucian Pintilie, dar și cunoștințe mai vechi ca Peter Zadek sau Benno Besson. Paolo Magelli a montat în numeroase țări, din Italia, Franța, România, Bulgaria, Belgia, Elveția, Germania, Ungaria până în Turcia, Finlanda, Venezuela, Columbia, Israel, Palestina, precum și în state ale fostei Iugoslavii. A primit multiple distincții, printre care de cinci ori Premiul pentru cea mai bună regie la Festivalul Internațional MESS de la Sarajevo. În 2010 a fost numit profesor extraordinar al Academiei de Arte ale Spectacolului din cadrul Universității din Zagreb. Spectacolele lui Magelli au fost prezentate în numeroase turnee internaționale.

Spectacolul face parte din proiectul teatral pan-European (Re)Discovering Europe, iniţiat de către secţia italiană a Teatrului Naţional Croat din Rijeka, Croația, proiect care cercetează și promovează diferitele modalități prin care minoritățile naționale ajută la crearea identității Europei contemporane.

Print Friendly, PDF & Email

Articol scris de

Jurnalist Timpolis