Municipalitatea timişoreană se pregăteşte să aloce aproape 200.000 de euro pentru închirierea pe un an a câtorva zeci de toalete ecologice. Probabil că măcar o parte din aceşti bani ar fi trebuit investiţi în igienizarea şi întreţinerea toaletelor publice existente, întrucât în momentul de faţă în zona centrală nu mai există nicio toaletă de acest gen funcţională.
Contract cu „marje variabile” mari
Conform unui anunţ postat zilele trecute de Primăria Timişoara, se intenţionează şi în acest an să se aloce o sumă considerabilă pentru închirierea de toalete ecologice care să fie amplasate în municipiu. Municipalitatea anunţă că, pentru acest lucru, va aloce 873.935,15 lei, într-un contract care, din nou, are „marje variabile” destul de mari – închirierea a 25 de toalete pe un contract subsecvent, şi maxim 55, şi serviciile de întreţinere ale acestora fiind la fel de variabile – minim 3.900 de servicii şi maxim 17.160.
Primăria continuă să opteze pentru această soluţie „mobilă” de a rezolva problema toaletelor publice din oraş, deşi experienţa ultimilor ani a dovedit că nu este întotdeauna cea mai bună variantă, existând plângeri de la diferite asociaţii de locatari care au avut „bucuria” de a avea amplasate astfel de toalete în preajma imobilelor lor.
O experienţă de la care ar fi trebuit să se inspire Primăria Timişoara a fost cea a amplasării în premieră a unor astfel de toalete în urmă cu 13 – 14 ani, în gările din Timiş. „Aceste toalete, deşi se spune că sunt ecologice, dacă nu sunt întreţinute şi curăţate constant, fiind dezinfectate cu nişte substanţe speciale, deloc ieftine, se transformă într-o sursă de infecţie. De aceea, acele toalete aduse prima oară în Timiş şi puse în gări nu au fost folosite niciodată, pentru că era dificilă întreţinerea lor şi, având o valoare de achiziţie foarte mare, pentru că erau cumpărate pe vremea când se făceau acele achiziţii supraevaluate, adică pe vremea directorului general Mihai Necolaiciuc, şi fiind evaluate la 50 – 60 de milioane de lei vechi ca obiecte de inventar, personalul din gări se temea să le folosească sau să le lase deschise”, îşi aminteşte Constantin Petreanu, liderul timişorean al Sindicatului „Drum de Fier”.
Deşi a existat această experienţă la CFR, Primăria Timişoara a adoptat de ani buni acelaşi mod de a rezolva nevoia amplasării de toalete publice pe spaţiile publice din municipiu, deşi în oraşele mari din Europa acest gen de toalete sunt folosite doar la festivaluri sau concerte, existând variante mult mai curate, cu apă curentă ale acestui tip de toalete, care funcţionează cu acces pe bază de monedă. Din 2005, Municipalitatea timişoreană închiriază toalete ecologice, cheltuind anual suma cuprinse între 800.000 şi 1.200.000 de lei.
„Criză” de toalete publice în zona centrală
În paralel cu amplasarea acestor toalete ecologice în municipiu, o parte din fostele toalete publice au dispărut, fiind închise. În momentul de faţă, după cum recunosc reprezentanţii Direcţiei Clădiri, Terenuri şi Dotări Diverse, în Timişoara mai există doar 11 toalete publice administrate de Primăria Municipiului care „sunt aprovizionate cu materialele de curăţenie şi igienizare necesare bunului mers al acestei activităţi”.
Deschise deocamdată sunt cele din Piaţa Ţepeş Vodă, de lângă Tribunal, şi Parcul Rozelor, cele două de la intrările în Parcul Copiilor, cea din Piaţa Traian, cele de pe strada Porumbescu şi din Parcul Carmen Sylva, precum şi cea de pe bulevardul Iuliu Maniu. Toaleta din Parcul Uzinei este închisă iarna, deoarece nu are apă curentă. Reprezentanţii Primăriei susţin că toaleta din Parcul Central şi cea din Parcul Botanic sunt în curs de renovare şi, după terminarea reparaţiilor, vor fi deschise. Cea din Piaţa Unirii a fost închisă odată cu intrarea în reparaţii în zonă, iar fosta toaletă publică din Piaţa Operei, dispărută odată cu construcţia „Acvariului” nu va mai reînfiinţată în acest scop. Aşa că, pentru timişorenii cu „urgenţe”, în zona centrală rămâne doar varianta toaletelor fast-food-urilor şi cafenelor, evident, contra consumaţie.
Ultimele comentarii