Primăria Timişoara a atribuit contractul pentru realizarea de staţii de transport intermodal – o soluţie ce combină transportul în comun cu utilizarea de biciclete, fiind dispusă să aloce peste 1,2 milioane de euro pentru acest obiectiv. În pofida valorii mari, nu se ştie dacă va funcţiona pe plan local, pentru că nu toate modelele de acest gen, importate din metropolele vest-europene se dovedesc neapărat a fi funcţionale şi la noi.
Trei participanţi la o licitaţie de un milion de euro
Printre ultimele contracte mari de achiziţie publică atribuite zilele trecute de către Primăria Timişoara se numără şi cel al lucrărilor aferente proiectului „Modernizarea staţiilor de transport public intermodal la nivelul polului de creştere Timişoara”.
Deşi valoarea anunţată a acestui contract a fost una destul de mare – respectiv 5.687.319 lei, la fel ca la alte contracte mari atribuite de Primărie, numărul participanţilor la procedura de atribuire a fost mic – respectiv, doar trei agenţi economici s-au arătat interesaţi de acest contract care depăşeşte 1,2 milioane de euro. Ca atare, şi preţul pentru care s-a adjudecat lucrarea – 5.674.282 de lei – este foarte apropiat de valoarea estimată de Primărie.
De aceşti bani Primăria se va alege cu lucrări de marcaje şi refacere de piste de bicicletă, 25 de rasteluri automatizate de biciclete în punctele de interes al municipiului, trei staţii R.A.T.T. noi şi opt staţii R.A.T.T. înlocuite – cu staţii simple sau cu afişaj digital. Fiecare rastel va avea un centru de comandă de la care se va face autentificarea automată a utilizatorilor şi alocarea unei biciclete pe bază de cartelă de acces la sistem. Gestionarea sistemului se va face centralizat, toate staţiile fiind interconectate şi administrate prin intermediul unui server.
Conceptul de bază al acestei soluţii de descongestionare a traficului ar fi următorul: modernizarea actualelor staţii ale R.A.T.T. care, adiacent, vor avea prevăzută şi o staţie de biciclete, unde vor exista cel puţin zece biciclete pe care amatorii de transport intermodal le vor putea folosi gratuit. Deci, călătoria cu autobuzul sau tramvaiul va fi continuată de călătoria cu bicicleta, pe pistele amenajate.
Sistemul de împrumutare a bicicletelor va fi gratuit, avându-se în vedere doar perceperea de garanţii anti-furt şi anti-vandalism. Deşi pare destul de probabil că, în aceste condiţii, bicicletele respective vor dispărea rapid, reprezentanţii Primăriei Timişoara estimează că nu va fi aşa, pentru că “standurile pentru biciclete vor fi prevăzute cu camere video de supraveghere”. Astfel de staţii vor fi instalate cu precădere la Universitatea de Ştiinţe Agricole, în Piaţa Verde, Piaţa Consiliul Europei, Piaţa Mărăşti, Piaţa Libertăţii, la Bastion, în Complexul Studenţesc, pe strada Arieş, la Stadionul „Dan Păltinişanu”, în zona Soarelui, Piaţa General Domăşneanu, pe Calea Buziaşului, strada Ion Ionescu de la Brad, la Iulius Mall, Pădurea Verde, pe Calea Circumvalaţiunii, în Piaţa 700, Piaţa Regina Maria şi la Gara de Nord.
Prea multe speranţe de descongestionare a traficului nu pot fi puse însă în această soluţie, pentru că utilizatorii bicicletelor, în varianta în care sistemul se va dovedi funcţional, vor fi poate elevii şi studenţii, şi mai puţin pensionarii sau angajaţii activi.
Radu Radoslav, fost arhirect-şef al Timişoarei, spune că aceste staţii intermodale vor trebui să fie interconectate cu pistele de bicicletă, care ar trebui să aibă întindere în toată reţeaua metropolitană. „Nu ştiu dacă nu cumva, înainte de realizarea acestor staţii, nu ar fi trebuit să se facă o mai bună sistematizare a reţelei de piste de bicicletă. Nu ştiu nici dacă soluţia tăierii trotuarelor pentru realizarea de piste de bicicletă este cea mai bună. În mod normal, trotuarul trebuie să aibă o lăţime de minim trei metri, respectiv cinci metri în zonele mai circulate. Nu în toate zonele în care s-au amenajat astfel de piste s-a respectat această lăţime”, mai spune arhitectul Radu Radoslav.
Proiect verificat cu 11.000 de lei
Pentru acest proiect se vor cheltui bani obţinuţi din Programul Operaţional Regional “Sprijinirea dezvoltării durabile a oraşelor – poli urbani de creştere”
În 2011, pentru acest proiect Primăria a cumpărat servicii de verificare tehnică pe care a dat aproape 11.000 de lei. Deşi Municipalitatea avea propriii specialişti care ar putea realiza lucrări de acest gen, a preferat să le achiziţioneze din sursă externă.
Ultimele comentarii