Potrivit raportului realizat de comisia de control a Ministerului Transporturilor care a verificat activitatea C.F.R. S.A., mai mult de 1.000 de vagoane aparţinând societăţii de stat şi care sunt trecute în acte nu au putut fi identificate pe teren. Neregulile legate de materialul rulant nu sunt noi, susţine chiar conducerea C.F.R., care spune că lipsurile fac obiectul mai multor dosare penale. Reprezentanţi ai sindicatelor feroviare din Timiş spun însă că există neclarităţi legate de materialul rulant încă de pe vremea divizării” companiei C.F.R. şi a embargoului cu Serbia, când s-a livrat şi din Timiş carburant, peste graniţă, cu tot cu vagoane.
Material rulant dat dispărut
Conform Comisiei de control a Ministerului Transporturilor care a verificat activitatea C.F.R. S.A., din totalul de 2.529 de vagoane de marfă şi uz administrativ din parcul centralizat al C.F.R., nu s-a reuşit identificarea în realitate a 1.096 de vagoane. 817 vagoane ar fi trebuit preluate de C.F.R. S.A. de la Societatea de Administrare Active Feroviare S.A.A.F. S.A., însă acest lucru nu a mai avut loc, deşi e prevăzut de lege. Alte 23 de vagoane au fost predate fără proces verbal către o firmă privată şi, totodată, membrii comisiei de control nu au reuşit să identifice în teren alte 29 de vagoane de călători.
C.F.R. a anunţat că neregulile semnalate în raportul Corpului de Control al Ministerului Transporturilor cu privire la dispariţia unor vagoane din parcul centralizat al companiei fac obiectul unor dosare aflate deja pe rolul instanţelor, fiind deficienţe înregistrate de companie în perioada 2003 – 2004.
Administratorul reţelei feroviare publice susţine că C.N.C.F. C.F.R. S.A. a înaintat încă din 2012 sesizări organelor abilitate de control şi a deschis procese pentru neregulile semnalate în situaţia electronică a parcului centralizat de vagoane, speţe care se află în faza de recurs sau în anchetă. Acesta mai spune că verificarea evidenţei electronice a parcului centralizat de material rulant se face prin inventarieri anuale, în baza unei dispoziţii comune semnatede societăţi desprinse din fosta S.N.C.F.R. (respectiv S.N.T.F.M. C.F.R. Marfă S.A., C.N.C.F. C.F.R. S.A. şi S.A.A.F. S.A.), “întrucât vagoanele sunt puse în circulaţie pe întreaga reţea de cale ferată, ele nefiind mijloace fixe staţionare permanent şi/sau înregistrate în gestiunea unei persoane, majoritatea fiind identificate şi inventariate anual în locaţii diferite”.
Nu este clar însă, dacă respectivele deficienţe datează din 2003 sau 2004 de ce abia în 2012 s-au făcut sesizări către structurile de cercetare penală.
În urma unei acţiuni proprii de inventariere a parcului centralizat de material rulant, efectuată de reprezentanţii C.F.R. S.A. în 2012, a rezultat că peste 900 de vagoane sunt deja în litigiu, precizează compania. “Este vorba despre vagoanele care nu au fost preluate cu procese-verbale de către C.F.R. S.A., încă din anii 2003 – 2004, data emiterii Ordinelor M.T.C.T., deoarece nu au fost găsite pe teren, dar introduse eronat în sistemul electronic al parcului centralizat de material rulant al companiei (în această speţă, compania are deja două acţiuni deschise pe rolul instanţelor, acţiuni aflate în faza de recurs); vagoane sustrase pentru care s-au transmis sesizări organelor de anchetă şi vagoane care nefiind fizic identificate pe teren nu au putut fi inventariate, urmând ca astfel de situaţii să fie actualizate în baza de date electronică”, spun reprezentanţii C.F.R.
Deocamdată, Corpul de Control al Ministerului Tranporturilor a sesizat D.N.A. şi Secţia Regională de Poliţie de Transporturi Bucureşti după controlul la C.F.R. S.A. C.F.R. a ţinut să precizeze că actuala conducere a companiei sprijină orice demers întreprins de organele abilitate şi va lua toate măsurile legale ce se impun pentru recuperarea prejudiciului şi pentru clarificarea şi soluţionarea procesului de inventariere a parcului centralizat de material rulant al companiei.
Un minus de 25.000 de vagoane în decurs de trei ani
Neclarităţile legate de materialul rulant nu sunt noi şi se estimează că desfiinţarea fostelor Regionale C.F.R. Marfă a dus şi la adâncirea misterelor legate de inventarul materialului rulant, care au ieşit la iveală odată cu analizarea patrimoniului. La C.F.R. Marfă, de pildă, s-au remarcat de ani buni neconcordanţe între situaţia patrimonială prezentată de companie şi cea prezentată de Ministerul Transporturilor, postată în strategia de privatizare. Fosta Regională C.F.R. Marfă Timişoara menţiona, în 2007, pe portalul propriu, că la nivel naţional compania dispune de un material rulant compus din 67.000 de vagoane. Aceasta în timp ce Ministerul Transporturilor susţinea în strategia de privatizare anterioară, din 2010, că, de fapt, C.F.R. Marfă dispune doar de 42.000 de vagoane. Acum, patrimoniul pare să se fi redus şi mai mult, în ultima strategie de privatizare Ministerul Transporturilor specificând că C.F.R. Marfă deţine un parc de material rulant de peste 38.000 de vagoane (din care doar aproximativ 23.000 sunt utilizate în mod curent). Şi totuşi, chiar dacă o parte erau învechite şi au fost casate, cum puteau să dispară din patrimoniu 29.000 de vagoane, în decurs de cel mult zece ani?
Situaţia nu e clară nici la locomotive. Dacă informaţia de pe fostul portal al C.F.R. Marfă Timişoara menţiona că societatea dispune la nivel naţional de 927 de locomotive, Ministerul Transporturilor preciza, într-un document oficial, care ar trebui să fie extrem de precis, fiind vorba de o strategie de privatizare, că societatea are “peste 900 de locomotive”.
Conform sindicatelor din domeniul feroviar din Timiş, angajaţii nu au acces la informaţii legate de patrimoniul societăţilor feroviare şi, în prezent, sunt nişte complicaţii legate de transferuri de material rulant spre o serie de societăţi care nu sunt lămurite. Inventarierea materialului rulant se face nu anual, ci la intervale de câţiva ani, şi nu există reglementări clare în acest sens.
La nivel naţional, garniturile au început să nu mai iasă la numărătoare din 2008 şi până în 2012, adică exact perioada în care C.F.R. Marfă a înregistrat şi pierderi de peste 1,2 miliarde de lei. În funcţie de gradul de degradare sau de dotări, un vagon costă între 60.000 şi 100.000 de euro. Valoarea de inventar a vagoanelor lipsă se ridică, astfel, la cifre de ordinul zecilor de milioane de euro.
C.F.R. Marfă are în prezent, conform ultimei inventarieri, aproape 38.000 de vagoane, însă din acestea puţin peste 15.000 sunt în circulaţie. Celelalte 23.000 zac prin depouri, spun voci ale sindicatelor, pentru că au nevoie de reparaţii. Cel mai probabil, garniturile trase pe linie moartă nu se vor mai întoarce prea curând pe trasee.
Ancheta deschisă pe această temă de către D.N.A. urmează să lămurească şi motivaţiile care au stat la baza deciziei luate în urmă cu doi ani de C.F.R. Marfă de a da la casare peste 5.000 de vagoane. Conform unor calcule făcute de sindicate, C.F.R. a obţinut 139 de euro pentru fiecare tonă de fier de vagon tăiat şi casat, valoare considerată destul de mică, în condiţiile în care preţul mediu de vânzare a fierului vechi este de peste 300 de euro pe tonă.
Cert este că împărţirea în companii separate şi pe sucursale, pe criterii oarecum ciudate a complicat şi mai mult nelămuririle legate de patrimoniu, care a trecut prin permutări succesive, iar procurorilor care se vor ocupa de investigarea acestei situaţii le va fi cu atât mai greu să identifice traseul vagoanelor dispărute.
Sindicate: “Pe vremea embargoului cu Serbia se trimiteau peste graniţă produse petroliere cu tot cu vagon”
Reprezentanţii timişeani ai federaţiilor sindicale feroviare spun că, în mod normal, tocmai din cauză că materialul rulant este mereu în mişcare, inventarul detaliat al acestora se ţine la nivel central.
“Se realizează un inventar centralizat al vagoanelor şi al locomotivelor. Există însă şi inventare la nivel local, de regionale, care trebuie confruntate cu cel centralizat. C.F.R. Infrastructură nu are prea multe vagoane de marfă, decât cele cu care cară piatră şi alte materiale necesare pentru infrastructura feroviară”, spune Constantin Petreanu, liderul sindical timişean al Federaţiei Sindicale Feroviare Drum de Fier.
Ioan Boloş, liderul timişean al Sindicatului Mecanicilor de Locomotivă spune că încă nu s-a lămurit foarte bine, din informaţiile date publicităţii până acum dacă vagoanele lipsă sunt ale C.F.R. Infrastructură sau ale C.F.R. Marfă.
Liderul sindical spune că neclarităţile legate de inventarul materialului rulant au început să apară în 1998, odată cu scindarea C.F.R. în mai multe societăţi. “De atunci, din câte ştiu, au continuat să tot apară neclarităţi legate de inventarul vagoanelor şi locomotivelor. Au existat informaţii că, de exemplu, unele vagoane au fost date la casat, deşi nu erau cazul, şi, de fapt, nu au fost casat, ci revopsite, şi marcate cu însemnele unor societăţi private de transport feroviar. Ar fi interesant de aflat şi de unde au procurat material rulant o parte din aceste societăţi”, precizează liderul de sindicat.
Acesta mai spune că probleme legate de lipsa pe inventar a unor vagoane au rămas şi din anii embargoului cu Serbia, când se trimiteau produse petroliere peste graniţă, inclusiv din Timiş, cu tot cu vagon. “Dacă îmi aduc aminte bine, după 1998 Societatea C.F.R. Marfă a făcut nişte deplasări prin Bosnia, de unde a recuperate aproximativ 100 de vagoane cisternă. Acestea sunt însă doar o parte, probabil, din numărul vagoanelor trimise peste graniţă. Unele probabil că au intrat în patrimoniul companiilor feroviare din alte state, altele au fost transformate în rezervoare pentru staţii PECO de către diverşi întreprinzători privaţi”.
Ultimele comentarii