Un nou plan de ajutor pentru Aviaţia Utilitară

Situaţia complicată a Aviaţiei Utilitare a intrat din nou în discuţia Consiliului Judeţean Timiș, existând propuneri de intervenţie pentru ajutarea societăţii. Pe de altă parte, foşti reprezentanţi ai societăţii spun că starea actuală a Aviaţiei Utilitare este inexplicabilă, în condiţiile în care în 2014 a închis anul pe profit.

 

Plan de acţiune propus la CJ Timiş

Consilierii judeţeni au luat din nou în discuţie starea societăţii Aviaţia Utilitară, pentru care s-au propus noi soluţii de eficientizare.

Astfel consilierul judeţean PNL Viorel Coifan a propus să se înfiinţeze un grup de lucru pe care să-l coordoneze, care să se ocupe în mod util şi urgent de Aeroportul Cioca. „Am auzit fel de fel de zvonuri, că acolo s-ar dori un spital regional şi că aerodromul nu ar mai fi util, că există după părerea specialiştilor un simplu aerodrom utilitar care nu ar servi prea mult, dar eu cred că din moment ce terenul este al nostru şi clădirile sunt ale primăriei, acest grup va avea misiunea să identifice exact situaţia şi să prezinte plenului consiliului un plan de acţiune pentru a putea urgenta acest lucru”, spune Viorel Coifan.

Pe de altă parte, consilierul judeţean PNL Marian Vasile s-a arătat total nemulţumit de raportul de cheltuieli solicitat şi primit de la societate. „Am primit acest raport, aşa zis de cheltuieli. Nu scrie cine l-a întocmit, nu există nicio semnătură, nicio dată, niciun detaliu în sensul că putea să fie nu neapărat balanţa dar măcar câteva detalii defalcate şi atunci eu ridic o întrebare – Ce se întâmplă acolo? Acest raport de cheltuieli mă nemulţumeşte total şi arată, ori incompetenţă, ori că cineva încearcă să ascundă ceva chiar dacă eu am solicitat, aşa cum reiese din stenograme, să ştiu ce se întâmplă la cheltuieli. Un student care a urmat un curs opţional la orice facultate ştia să facă mai mult decât aşa-zisul plan de afaceri.”

Marian Vasile mai spune că a remarcat o serie de cheltuieli ciudate făcute în ultima perioadă, una dintre ele legată de achiziţia de camere video. „În condiţiile în care noi nu avem bani să dăm pentru salarii, dăm 8000 de euro pentru camere video? înţeleg că este o necesitate, s-au furat acolo nişte fiare, din câte am înţeles, dar nu 8000 de euro pentru că tehnologia este acum foarte avansată şi multe dintre ele sunt fiabile şi ieftine”, a declarat consilierul judeţean.

Interpelată pe această temă, conducerea CJ Timiş a menţionat că la Aviaţia Utilitară s-a dat un concurs de manager în baza prevederilor OUG privind guvernanţa corporativa a întreprinderilor publice: „Acolo există nişte criterii de performanţă care trebuie atinse. Dacă nu sunt atinse atunci vor fi daţi afară. Aşa au fost angajaţi aceşti manageri, pe baza prevederilor OUG 109/2001, iar acest lucru e valabil nu doar la Timişoara şi pe tot ce înseamnă manageri de acest gen.”
„Pentru mine este inexplicabil ce s-a întâmplat la Aviaţia Utilitară. Acum se vorbeşte despre o situaţie dificilă, în condiţiile în care în 2014 am încheiat anul cu un profit de 11%, o marjă de profit care nu a mai fost atinsă de vreuna din societăţile C.J. Timiş. De ce s-a ajuns aici să explice cei care au schimbat managerii şi administraţia societăţii”; spune Pascu Lup, fost director al Aviaţiei Utilitare.

 

Situaţie complicată a patrimoniului

Situaţia societăţii a fost complicată şi din cauză că patrimoniul a fost împărţit între Primărie şi CJ Timiș.  

Aerodromul de pe Calea Torontalului este unul dintre cele mai vechi din ţară, fiind construit în perioada interbelică, cu destinaţia de aeroport al oraşului. Utilizat, în diferite etape, de societăţi şi companii aeriene ca şi LAR, LARS, Aviasan, Aerodromul şi-a schimbat succesiv subordonarea. În perioada antebelică, a aparţinut Primăriei Timişoara, apoi a ajuns în administrarea Ministerului Transporturilor, până în 2002, când a fost transferat CJ Timiş.

Din cauza acestor schimbări, au intervenit litigii între Primărie şi administraţia judeţeană, pentru partajarea terenurilor şi a clădirilor aferente. S-a spus nu o dată că aceste litigii au făcut imposibilă materializarea parteneriatului prin care urma să se deruleze proiectul de modernizare al aeroportului.

Articol scris de

Jurnalist Timpolis, bogdan.piticariu@timpolis.ro