Taxa de intrare în oraş, contestată de Primăria Timişoara

Ca o alternativă la taxa de mediu, desfiinţată de la 1 februarie, Ministerul Mediului pregăteşte un mecanism de taxă de intrare în oraş, după model vest-european. Această variantă este contestată de conducerea Primăriei Timişoara.

 

Primarul Timişoarei: „Mai întâi trebuie centuri ocolitoare, inele de trafic intraurbane, pasaje, poduri”

În locul timbrului de mediu, şoferii vor trebui să plătească o taxă de intrare în oraşele mari – variantă, deocamdată, în lucru la Ministerul Mediului, care spune că pregăteşte un mecanism inspirat din practica altor ţări europene. Exemple sunt Marea Britanie sau Italia unde, în funcţie de norma de poluare, unele maşini trebuie să plătească o taxă, pentru a intra în anumite zone din marile aglomerări urbane.

Conducerea Primăriei Timişoara se declară împotriva unei astfel de măsuri, pe care, raportând-o la ce s-a realizat pe partea de infrastructură rutieră, o consideră exagerată. „Guvernul intenţionează să rezolve problema aglomeraţiilor auto în oraşe, descurajând accesul maşinilor prin instituirea obligativităţii plăţii unei taxe pentru fiecare acces – inclusiv de către locuitorii acestora!-, diferenţiată pe zone. Plata ar urma să se facă cu telefonul. Eu sunt împotrivă! Ştiu că aşa ceva se practică în alte părţi, dar în acele alte părţi, s-a ajuns la asta abia după ce s-a făcut tot ce s-a putut la nivel de infrastructură de mobilitate. Noi n-am făcut, încă, mai nimic!”, spune primarul Nicolae Robu.

Nicolae Robu mai spune că, la Timişoara, mai întâi trebuie realizate „centuri ocolitoare, inele de trafic intraurbane, pasaje, poduri, lărgiri de artere, artere noi, control inteligent al traficului, dezvoltarea transportului în comun, dezvoltarea de sisteme de mobilitate alternative, cum ar fi cele bazate pe bicicletă şi, abia după aceea, dacă va mai fi cazul, să umblăm la buzunarul cetăţeanului”.

Această variantă de taxare a fost propusă ca o alternativă la timbrul de mediu, care a dispărut de la 1 februarie, după ce Curtea de Justiţie a Uniunii Europene l-a declarat ilegal. După eliminarea taxei, numărul maşinilor second hand aduse din import a explodat. Lucru valabil şi în Timiş.

 

 2000 de înmatriculări pe lună, în Timiş

„În ianuarie, şi, în general, ca medie, anul trecut, am avut aproximativ 2000 de înmatriculări pe lună. În februarie, după scoaterea timbrului de mediu, am ajuns la 5.500”, declară comisarul-şef Dinu Leiba, şeful Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor Timiş.

 

Resuscitarea taxei de tranzit?

Noua formă de taxă propusă de Guvernul Grindeanu aminteşte de proiectul de taxă de tranzit impusă autovehiculelor de tonaj mare, adus în discuţie în 2010 la Timişoara, în vremea administraţiei Ciuhandu. Proiectul a fost respins atunci, contestat fiind în instanţă chiar de Prefectura Timiş. Printre argumentele utilizate a fost invocat faptul că prevederile referitoare la taxa de tranzit au un caracter discriminator, întrucât impuneau plata unei taxe tuturor autovehiculelor de mare tonaj, mai puţin celor din Timiş.

Oficialii din Primărie au susţinut atunci că acuzele de discriminare aduse sunt injuste şi că “atâta timp cât vorbim de un tranzit, taxa nu poate fi aplicată celor care domiciliază aici şi îşi plătesc aici taxele şi impozitele”.

La sfârşitul anului 2011, Curtea de Apel Timişoara a dat însă câştig de cauză, definitiv şi irevocabil, Prefecturii Timiş în procesul în care Prefectura atacase în contencios administrativ hotărârea de Consiliu Local. Anterior, Primăria Timişoara a pierdut procesul legat de această hotărâre şi la Tribunalul Timiş.

Articol scris de

Jurnalist Timpolis, bogdan.piticariu@timpolis.ro