Aeroporturile regionale – “avanpremieră” la regionalizare

Sunt relansate discuţiile legate de fuzionarea aeroporturilor în vestul ţării

Conform unor declaraţii recente ale oficialilor din Ministerul Transporturilor, regionalizarea va impune apariţia aeroporturilor regionale şi adoptarea unor politici de transport comune pentru aeroporturile din anumite zone ale ţării, altfel va fi dificil pentru acestea să atragă fonduri europene. Pe acest fond, sunt reluate discuţiile legate de posibila fuzionare a aeroporturilor din vestul ţării şi, evident, de preluare a Aeroportului Timişoara de către Consiliul Judeţean, preluare cu privire la care mai mulţi consilieri judeţeni au semne de întrebare.

Regionalizare aeroportuară

Aeroportul International Traian Vuia TimisoaraConform unor declaraţii făcute săptămâna trecută de către Marian Buică, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, după descentraliza­rea aeroporturilor, în perspectivă s-a constatat că, odată cu apariţia regiu­ni­lor, aeroporturile trebuie să fuzio­ne­ze. “Descentralizarea s-a făcut, dar vor apărea regiunile. Concurenţa foar­te mare într-o singură regiune va face situaţia foarte dificilă. Dacă aeropor­turile din aceeaşi regiune nu vor cola­bora, va fi foarte greu să atragă fon­duri europene şi ajutoare de la U.E. pentru dezvoltare. Trebuie să se lase la o parte orgoliile şi să se decidă ce aeroport va fi regional. Vor fi nevoite să facă o politică comună de transport aerian pe regiune. Şi asta va fi foarte dificil. Am avut o experienţă la nivelul Asociaţiei Aeroporturilor din Româ­nia, şi s-a terminat destul de compli­cat”, spune Marian Buică. El arătat că aeroporturile regionale sunt definite în politica U.E. ca aeroporturile princi­­pale ale regiunii respective, cele care coordonează politica de transport în regiune. “Aeroportul din Craiova, pen­tru că nu are competitor, s-a definit automat ca aeroport regional. Nu vor­bim de desfiinţări de aeroporturi, vor­bim de politică comună de transport aerian pentru acele aeroporturi dintr-o anumită regiune. Presupune ca în regiunea respectivă să nu avem desti­naţii comune de pe aeroporturi diferi­te, va fi politică comună”, mai spune secretarul de stat.

Potrivit Ministerului Transportu­rilor, se are în vedere consolidarea re­giunilor din punct de vedere al aero­porturilor: “Va exista un punct impor­tant, cu un aeroport principal, iar celelalte îşi vor desfăşura activitatea complementar. Dacă pe un aeroport am mai mult trafic provenind de la companii low-cost, pe celelalte, trafic de companii regulate, trebuie să exis­te o discuţie, o politică la nivel regio­nal care să permită automat o mai mare dezvoltare a regiunii, fără să re­nunţăm la infrastructură”, precizează oficialii Ministerului Transporturilor. 

În ceea ce priveşte fondurile eu­ropene de care aeroporturile pot be­neficia în exerciţiul financiar viitor, reprezentanţii Ministerului Transpor­turilor spun că acestea vor avea la dispoziţie atât banii din programele care vizează domeniul transporturilor, cât şi fonduri pentru dezvoltare regio­nală, iar cele care sunt la graniţă pot accesa şi programele transfrontalie­re, în condiţiile în care aeroporturile din România au nevoie, în următorii zece ani, de cel puţin 200 – 300 de milioane de euro pentru investiţii în piste noi, terminale şi infrastructură.

Un scandal de proporţii, generat de un proiect similar din trecut

În acelaşi context al regionalizării aeroportuare, cu siguranţă, timişo­re­nii nu au uitat scandalul enorm gene­rat în 2009 de proiectul făcut de Mi­nisterul Transporturilor în parteneriat cu Consiliul Judeţean Arad şi Consiliul Local Arad, vizând înfiinţarea aşa-numitei Companii Aeroportuare Ba­nat. Proiectul presupunea subor­do­narea Aeroportului Timişoara faţă de Aeroportul Arad. Aceasta deşi struc­tura timişoreană a fost şi este net superioară cele din Arad, din toate punctele de vedere.

Scandalul pleca de la o hotărâre a Consiliului Local Arad, legată de participarea municipiului Arad ca acţionar în Compania Aeroportuară Banat – un proiect care, deşi afecta negativ în mod direct timişenii, se dorea a fi făcut peste capul cetăţenilor şi al autorităţilor din Timiş. În viziunea conducerii Primăriei Arad, Compania Naţională Aeroportuară Banat urma să se realizeze prin fuzionarea Aero­portului Timişoara cu Aeroportul Arad, mergându-se pe ideea că Aeroportul Internaţional Timişoara are ca acţio­nar majoritar Ministerul Transportu­ri­lor, iar la Aeroportul Arad acţionarul majoritar este Consiliul Judeţean Arad. Proiectul urma să se deruleze în for­mula Ministerul Transporturilor – Con­siliul Judeţean Arad – Consiliul Local Arad, autorităţile locale din Timiş fiind excluse din ecuaţie.

Consiliul Local Arad mergea mai departe cu acest proiect, imaginând, în perspectivă, un aeroport comun, undeva la jumătatea distanţei dintre Timişoara şi Arad, situat, evident, în Arad. În presa locală arădeană s-a speculat ca şi locaţie pentru viitorul aeroport regional localitatea arădeană Şagu.

Din cauza scandalului iscat atunci de acest proiect, Ministerul Transpor­turilor a dat înapoi, precizând însă că nu renunţă la ideea înfiinţării Com­paniei Aeroportuare Banat. “Ministe­rul Transporturilor şi Infrastructurii nu doreşte să impună nicio soluţie nimănui, ci doreşte să găsească va­rianta optimă pentru situaţia prezentă şi dezvoltarea viitoare. Această pro­blemă este una legată strict de trans­portul aerian şi nu trebuie transfor­mată în armă de luptă electorală sau pentru a reaprinde vechi rivalităţi locale. Ministerul Transporturilor şi Infrastucturii va analiza în continuare, cu toată seriozitatea, această situaţie şi va purta un dialog cât se poate de corect şi sincer cu acele autorităţi locale care doresc şi ele acelaşi lu­cru”, precizau atunci reprezentanţii Ministerului Transporturilor.

Reprezentant Aviaţia Utilitară: “Aeroportul Timişoara are tot ce îi trebuie pentru a deveni aeroport regional”

Pascu Lup, reprezentant al Avia­ţiei Utilitare Timişoara, spune că aceas­ta este o discuţie mai veche şi este de părere că acest proiect al aeroportu­ri­lor regionale trebuia demarat de multă vreme. “Dar ştiţi ce discuţii au fost acum patru ani, când s-a venit cu acea idee a Companiei Aeroportuare Banat. Sunt rivalităţi cu Aradul, pe această problemă, care încă nu s-au rezolvat, şi vor trebui soluţionate într-un fel. Dar Aeroportul Timişoara are tot ce îi trebuie pentru a deveni aeroport regional. Nu trebuie neglijat nici faptul că zona de vest este euroregiunea cu potenţialul aerian cel mai puternic. Şi Caraş-Severin, şi Hune­doara, şi Arad, şi Timiş au toate infra­structuri aeroportuare. Unele lăsate în paragină, din cauza diverselor inte­rese, însă există. În plus, peste tot în lume există acest model al aeroporturi­lor regionale”, mai spune Pascu Lup.

Consilier judeţean: “Angrenarea C.J. Timiş în proiecte de amploare mi se pare absurdă”

MARIUS MARTINESCU 2(1)Pentru a deveni aeroport regional, Aeroportul Internaţional „Traian Vuia”, din Timişoara, ar trebui, însă, subor­do­nat autorităţilor locale. În acest sens, C.J. Timiş şi-a exprimat intenţia clară de a prelua pachetul majoritar de ac­ţiuni al Aeroportului Timişoara. Rămâ­ne de văzut cum se va concretiza acest prezumtiv transfer, atâta vreme cât şi Primăria Timişoara este interesată de preluarea acestui obiectiv.

Cert este că la Ministerul Trans­por­turilor s-ar afla deja, potrivit unor surse din C.J. Timiş, nota de funda­men­tare care va oficializa acest trans­fer, o hotărâre finală fiind aşteptată în câteva săptămâni. În acest sens, fostul ministru al Transporturilor, Relu Fe­nechiu, declara că Aeroportul din Ti­mişoara va fi preluat de un manager privat, iar administrarea instituţiei ar putea trece la administraţia judeţeană. Fostul ministru a mai spus că au existat discuţii privind posibilitatea preluării unor aeroporturi de către autorităţile locale, iar în cazul celui de la Timi­şoa­ra, discuţiile sunt avansate. 

Se ştie că, în ultimii ani, C.J. Timiş a întreprins demersuri pe lângă Minis­terul Transporturilor pentru preluarea unui pachet majoritar de acţiuni la Aeroportul Timişoara, lobby fiind făcut în acest sens pe lângă foştii miniştri Gheorghe Dobre şi Radu Bercea­nu. Pe atunci existau destule semne de întrebare, preluarea aeroportului doar de către C.J. Timiş fiind considerată o pălărie prea mare pentru administraţia judeţeană. Se aducea atunci în discuţie planul de dezvoltare al aeroportului, care era comparat cu bugetul anual de atunci al C.J. Timiş, plusându-se pe ideea că, dacă ar duce acest program la bun sfârşit, C.J. Timiş ar trebui să bage în el toţi banii judeţului, timp de aproape un deceniu…

Rezerve au rămas şi în momentul de faţă. Consilierul judeţean P.D.L. Ma­rius Martinescu (foto) spune că, oficial, nu s-a mai discutat nimic des­pre acest proiect, percepând subiectul doar ca pe o temă de campanie. “Din ce văd, C.J. Timiş nu se descurcă prea bine nici cu gestionarea proiectelor pe care le are acum în derulare – se vorbeşte des­pre o criză de finanţare a proiectelor majore ale judeţului, şi aţi văzut că vrea să se împrumute, cu o sumă destul de mare. De aceea, angre­narea în alte proiecte de amploare, care presupun finanţări consistente, mi se pare absurdă. Am văzut şi la adoptarea bugetului ce bani a primit C.J. Timiş. Nu văd de ce, în acest context, se mai vehiculează teme de campanie de acest fel, care mi se pare că nu au alt scop decât de a atrage aten­ţia asupra celor care le vehiculează”, mai spune Marius Martinescu.

Print Friendly, PDF & Email