Mesajul pe care primarul Timişoarei îl transmite în legătură cu starea şantierelor oraşului este optimist. Asta, chiar dacă au fost înregistrate numeroase decalări ale lucrărilor de pe multe dintre şantiere. Edilul apreciază că lucrările pe şantierul Michelangelo evoluează favorabil, după redeschiderea circulaţiei pe una dintre axe, iar pe strada Văcărescu sunt şanse să fie redeschisă circulaţia până la finalul anului.
Primarul Timişoarei, Nicolae Robu, se arată mulţumit de felul în care evoluează lucrările pe şantierul Michelangelo, după redeschiderea, la finalul săptămânii trecute, a circulaţiei pentru autovehicule pe axa sud – nord. În prezent, spune acesta, se lucrează la armăturile care să permită realizarea stratului intermediar al planşeului, lucrare pe care o consideră dificilă din punct de vedere tehnic, întrucât se lucrează cu structuri metalice de diametru mare, care sunt dificil de manevrat: „Funcţionează foarte bine intersecţia Michelangelo aşa, cu traficul parţial deschis pe axa sud – nord, şi se simte în oraş faptul că am deschis această nouă trecere peste Bega, care, de şase – şapte luni, nu a mai putut fi utilizată”. În plus, spune primarul, se procedează la dislocarea pământului deja acumulat pe şantier, înainte să se treacă la deschiderea unui nou front de săpare în altă parte a şantierului.
Ritmul în care s-au desfăşurat lucrările pe şantierul Michelangelo a generat numeroase controverse legate de nerespectarea promisiunilor iniţiale ale primarului, privind redeschiderea circulaţiei pe axa sud – nord. La închiderea circulaţiei pentru autovehicule, la începutul verii, edilul dădea asigurări că traficul va fi redeschis în 15 septembrie, o dată cu reînceperea şcolii. Ulterior, mai multe estimări ale primarului, legate de redeschiderea traficului, au fost invalidate, termenele asumate neputând fi respectate. Abia la finalul săptămânii trecute, traficul în zonă a fost redeschis, pe axa sud – nord, exclusiv pentru autovehicule.
În prezent, în zonă se poate circula pe Podul Michelangelo, dinspre Hotel Continental, spre strada Cluj, şi dinspre Aleea Sportivilor spre Podul Michelangelo.
Istoria celui mai mare şantier din Timişoara
Lucrările pe şantierul Michelangelo au fost demarate la jumătatea lunii aprilie, documentaţia tehnică fiind primită moştenire de la administraţia Gheorghe Ciuhandu. Proiectul vizează realizarea unui pasaj subteran, şi asta în pofida opiniilor critice exprimate de unii dintre consilierii locali care au apreciat că un pasaj suprateran ar fi implicat costuri de două ori mai mici.
În mai 2012, cu puţină vreme înaintea alegerilor locale, fostul primar, Gheorghe Ciuhandu, pusese piatra de temelie, dând semnalul că lucrările ar putea începe. Demararea acestora, însă, a generat controverse. Unele dintre ele s-au legat de asumarea paternităţii proiectului. Consilierul local P.D.L. Ovidiu Ciuhandu i-a atribuit-o fostului primar, de a cărui echipă se leagă atât conceperea proiectului, cât şi identificarea surselor de finanţare necesare materializării lui.
Un alt subiect de nemulţumire a fost legat de disconfortul generat de restricţiile şi devierile de trafic pe care lucrările desfăşurate pe şantier le-au impus, într-o zonă din oraş excesiv de aglomerată, mai cu seamă pe intervalele orare de vârf. În contextul acestor discuţii, fostul arhitect-şef al oraşului, Radu Radoslav, declara că proiectul aferent pasajului Michelangelo ar fi plecat de la început de la o idee greşită, întrucât în toate marile oraşe se caută soluţii pentru scoaterea circulaţiei din zona centrală, în vreme ce, prin proiecte de genul celui legat de pasajul Michelangelo, se obţine exact efectul contrar, adică concentrarea traficului rutier în zona centrală.
Conform specificaţiilor tehnice incluse în proiect, pasajul subteran care va lega bulevardul Vasile Pârvan de strada Corneliu Coposu va avea o lungime de 583 de metri, dintre care mai mult de 100 de metri va fi zonă acoperită.
Lucrările au inclus şi reabilitarea Podului Michelangelo, extinderea circulaţiei în zonă la patru benzi, amenajarea de piste de biciclete şi amenajarea trotuarelor.
De lucrări se ocupă firma CCCF – Drumuri şi Poduri Timişoara, care a câştigat licitaţia organizată în primăvara acestui an. Ordinul de începere a lucrărilor a fost dat în 8 aprilie, iar termenul complet de execuţie asumat de Municipalitate este de 16 luni.
Proiectul Iosefin, un alt şantier, aceleaşi probleme în respectarea termenelor asumate
Referitor la starea şantierului din zona Pieţei Iosefin, primarul Nicolae Robu s-a arătat, de asemenea, optimist, deşi termenul asumat iniţial a fost finalul lunii noiembrie. Edilul spune că dacă timpul se va dovedi favorabil, atunci ar fi posibilă redeschiderea circulaţiei înainte de sfârşitul anului, iar în primăvară se va turna ultimul strat de asfalt.
Nicolae Robu declară că, la cea mai recentă verificare a stadiului lucrărilor pe şantier pe care a făcut-o, muncitorii turnau primele straturi de asfalt pe strada Iancu Văcărescu, pe porţiunea ce leagă bulevardul Regele Carol I de splaiul Tudor Vladimirescu, în zona Pieţei Iosefin. Pentru acest proiect, realizat cu finanţare europeană, termenul limită este primăvara anului viitor.
“Până în dreptul clădirii pieţei era deja turnat bitum, acel strat suport numit binder, şi se pietruia de zor şi partea a doua dinspre Bega. Eu am cerut firmei care realizează proiectul să facă tot posibilul să toarne stratul acela suport în toata piaţa până la lăsarea zăpezii. Ar fi extraordinar să se finalizeze”, declară primarul, care a precizat că trotuarul este deja complet realizat, la fel, pista de biciclete pe porţiunea de vizavi de piaţă, urmând ca aceasta să fie finalizată şi în porţiunea din faţă a pieţei şi în dreptul terenului viran adiacent.
Referindu-se la depăşirea termenului asumat iniţial pentru reluarea circulaţiei, consilierul local P.D.L. Ştefan Sandu a reclamat faptul că toate aceste întârzieri au consecinţe nefaste asupra activităţii comercianţilor din Piaţa Iosefin.
La rândul lor, reprezentanţii firmei Confort – cea care execută lucrarea în zonă – spun că, deşi termenul de predare al lucrării este sfârşitul lunii noiembrie, şantierul va mai dura câteva luni, din cauza unor probleme de proiectare. Georgică Cornu, proprietarul firmei Confort, declara, în octombrie, că, potrivit propriilor estimări, termenul de predare asumat pentru sfârşitul lunii noiembrie va fi depăşit. Omul de afaceri motiva această întârziere prin faptul că au intervenit probleme ce ţin de proiectul de execuţie.
Şantierul de pe strada Iancu Văcărescu, pe tronsonul dintre bulevardul Regele Carol I şi splaiul Tudor Vladimirescu, a început la sfârşitul lunii mai. Lucrările constau în reabilitarea carosabilului şi în refacerea infrastructurii de apă şi canalizare, inclusiv iluminatul public şi telecomunicaţiile. Valoarea totală a lucrărilor se ridică la peste opt milioane de lei, şase milioane de lei reprezentând fonduri europene, iar restul co-finanţare de la bugetul local.
Ultimele comentarii