Şase gări mari, modernizate cu finanţări europene

Gara de Nord Timişoara e deocamdată văruită cu banii Regionalei CFR Timişoara

Gara-de-Nord-Timisoara-Sala-case-de-bileteCFR a anunţat zilele trecute că a finalizat în primul semestru modernizarea a gărilor Slatina, Reşiţa Sud, Zalău, Bistriţa Nord, Giurgiu Oraş şi Botoşani, proiecte finanţate cu fonduri europene, a căror valoare contractuală totală se ridică la 119,3 lei milioane lei. Despre proiectul de reabilitare a Gării de Nord Timişoara nu se mai spune nimic, acesta fiind tot la faza de identificare de finanţare.

 

Gări europene pe bani europeni

Proiectul de modernizare a staţiilor de cale ferată implementat de către CFR este derulat prin Programul Operaţional Sectorial Transport 2007 – 2013, cu finanţare asigurată în proporţie de 85% de la Comisia Europeană şi 15% de la bugetul de stat. “Lucrările de modernizare a staţiilor de cale ferată pornesc de la schimbarea faţadei clădirilor, continuă cu modificarea circuitului în interiorul clădirilor şi se extind până la redimensionarea perimetrului exterior al gărilor pentru a asigura confortul, siguranţă şi fluidizarea fluxului de călători. Prin continuarea acestor proiecte, dorim să transformăm gările într-un spaţiu modern şi adaptat atât cerinţelor pieţei, cât şi nevoilor clienţilor noştri, călătorii”, a declarat în acest sens directorul general al companiei, Macarie Moldovan.

CFR SA a finalizat şi recepţionat în perioada 2013 – 2014 lucrări de modernizare în 11 staţii de cale ferată, valoarea totală a contractelor fiind de 239,6 milioane lei.

Nimic despre Gara de Nord Timişoara

Din păcate, Gara de Nord Timişoara, care este poate gara municipală cea mai degradată din ţară, nu este pomenită în recentele anunţuri legate de reabilitarea de gări cu bani europeni.

Anul trecut, în noiembrie, Ministerul Transporturilor a recunoscut că finanţarea pentru Gara de Nord a fost pierdută: „În prezent, CFR SA trebuie să găsească o altă sursă de finanţare, deoarece împrumutul BERD a expirat, şi, de asemenea, trebuie elaborat proiectul tehnic pentru restul lucrărilor de executat”. Banii pe care Statul i-a pierdut anul trecut au fost la dispoziţia sa din 2003, când Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA a contractat un credit extern în valoare de 24 de milioane de euro, de la BERD, finanţarea fiind garantată de către România, reprezentată de Ministerul Finanţelor Publice, pentru execuţia de lucrări de modernizare a cinci mari staţii de cale ferată din ţară – Constanţa, Iaşi, Cluj, Timişoara şi Craiova –, precum şi pentru servicii legate de supervizarea lucrărilor, care au fost atribuite de la Bucureşti. Dacă în cazul celorlalte patru staţii CFR lucrurile au fost puse în practică întocmai, la Timişoara s-au împotmolit din cauza neînţelegerilor cu antreprenorii. Banii au rămas la dispoziţia Statului român până la sfârşitul anului trecut, când perioada de acordare a fondurilor a expirat.

În luna mai, Poliţia Locală Timişoara dădea în premieră informaţia că, pe fondul unor noi verificări, „Regionala CFR a demarat licitaţia pentru amenajarea sălii de aşteptare”. Şi preciza că a efectuat noi verificări în ceea ce priveşte respectarea termenelor impuse Companiei Naţionale de Căi Ferate CFR SA Bucureşti – Sucursala Centrul Regional de Exploatare, Întreţinere şi Reparaţii CF Timişoara, pentru luarea măsurilor de intrarea în legalitate la capitolele salubrizare, întreţinerea spaţiilor pe care se afla vegetaţie abundentă, întreţinerea faţadelor, obţinerea autorizaţiilor pentru desfăşurarea activităţilor comerciale.

Conducerea Regionalei CFR a infirmat însă informaţia, declarând că situaţia legată de contractul de reabilitare a Gării de Nord, de care se ocupă structurile centrale ale companiei, a rămas în stand-by.

“În prezent nu se realizează decât igienizarea exterioară şi interioară a clădiri, cu fonduri ale Regionalei. În ceea ce priveşte proiectul de reabilitare propriu-zis, noutăţi concrete încă nu s-au auzit. S-a spus însă că ar fi pe primul loc pe lista de priorităţi a Ministerului Transporturilor”, ne-a declarat Petrică Stoian, liderul timişean al sindicatului Mişcare-Comercial.

Articol scris de

Jurnalist Timpolis, bogdan.piticariu@timpolis.ro