Proiectul de transfer al Aeroportului Timişoara în subordinea Consiliului Județean, la un nou pas înapoi

Aeroport International TimisoaraDeşi îl are ca iniţiator pe fostul prim-ministru Victor Ponta, proiectul de lege care oficializează transferul Aeroportului Internaţional Timişoara către Consiliul Judeţean Timiş a fost retras de pe ordinea de zi a Camerei Deputaţilor chiar de către Grupul PSD. În paralel, la Arad a avut loc un transfer în sens invers, Aeroportul Arad fiind preluat de Ministerul Transporturilor, în vederea unei viitoare fuziuni cu Aeroportul Timişoara.

 

Un proiect de lege tras din nou pe dreapta

Ajuns pe ordinea de zi, pentru a se vota adoptarea sau respingerea sa, proiectul de lege care reglementează transferul Aeroportului Timişoara în subordinea Consiliului Județean Timiș a fost retrimis la comisii, ceea ce înseamnă un nou pas înapoi şi reducerea şanselor de adoptare, cel puţin în viitorul apropiat.

În mod surprinzător, solicitarea de retragere a venit chiar din partea liderului Grupului PSD din Camera Deputaţilor, deputatul Florin-Costin Pâslaru, care a cerut reîntoarcere la comisie a acestui proiect de lege, pentru probleme de formă.

Acest proiect a fost aprobat iniţial de către Senat. Camera Deputaţilor este însă for decizional pentru această lege, unde s-a consemnat că proiectul nu este prioritar. La Camera Deputaţilor proiectul a primit deja un aviz negativ de la Comisia pentru politică economică, reformă şi privatizare şi Comisia pentru industrii şi servicii, aviz care nu este măgulitor pentru initiator. În acest aviz se precizează că „orice lege specială  prin care s-ar realiza un transfer cu titlu gratuit al unor acţiuni din proprietatea statului în  proprietatea privată a unor unităţi administrativ-teritoriale este  neconstituţională, prin raportare la art. 44 din Constituţie, în ceea ce priveşte protecţia proprietăţii private a statului.”

Ţinând cont de această motivaţie, dar şi de cutuma ca un proiect de lege să devină lege doar dacă are toate avizele favorabile de la comisiile parlamentare, este greu de crezut că proiectul de lege mai are şanse de a fi adoptat.

“În Master Planul General de Transport al României a fost cuprinsă şi dezvoltarea Aeroportului Timişoara, dar şi realizarea Centrului Intermodal de Transport Marfă. Dacă Intermodalul s-ar face pe terenul Aeroportului, aşa cum s-a venit recent cu propunerea, am avea un proiect comun, care ar fi gestionat mult mai uşor la nivel local. Nu există nicio logică să se promoveze două proiecte de Centru Intermodal de Transport, unul la Remetea Mare, şi unul la Aeroport. Dacă s-ar face acest Centru în zona Aeroportului ar fi mult mai avantajos, Există utilităţi, ar fi aproape de descărcarea de centură şi de autostradă. Iar parteneriatul cu Consiliul Judeţean nu ar aduce decât un plus de valoare acestui proiect comun”, consideră directorul Aeroportului Timişoara, Dan Idolu.

 

Aeroportul Arad, transferat la Ministerul Transporturilor pentru fuziunea cu Timişoara

În paralel, s-a anunţat un proiect în sens invers, în judeţul vecin, ministrul Transporturilor, Sorin Buşe anunţând că Aeroportul Internaţional Arad –modernizat cu circa două milioane de euro, dar care nu mai are curse regulate de pasageri sau marfă –, va fi preluat de către Ministerul Transporturilor. “Aeroportul din Arad este o investiţie foarte frumoasă, care acum este nevalorizată. După ce autorităţile locale vor rezolva o anumită problemă administrativă, noi vom prelua acest aeroport la minister şi vom trata pentru a realiza sinergii cu Aeroportul din Timişoara, deci de a crea o operaţie mai complexă. Avem şi alte idei pe care o să le valorificăm", a declarat la Arad, ministrul Sorin Bușe.

Primarul municipiului Arad, Gheorghe Falcă, a declarat că ministrul Transporturilor a apreciat faptul că aeroportul este modern şi “s-au declanşat procedurile de transfer către minister şi evident fuziunea cu Aeroportul din Timişoara, astfel încât în vestul ţării să existe un singur aeroport, cu pistă la Timişoara şi cu pistă la Arad”.

Terminalul „Plecări” al Aeroportului Internaţional Arad a fost inaugurat, în 20 aprilie, în urma unei investiţii de circa două milioane de euro, care creşte capacitatea de lucru a aeroportului de zece ori, de la 50 de pasageri pe oră la 500.

Aeroportul Arad avea înainte de modernizare 1.300 de metri pătraţi, motiv pentru care autorităţile spun că nu au reuşit să convingă decât un operator să aibă curse regulate de pasageri, din cauza capacităţii reduse, iar în final şi acela a plecat. Ca urmare a modernizării, terminalul are peste 4200 de metri pătraţi şi permite operarea unui trafic de 200.000 de pasageri pe an.

Aeroportul Internaţional Arad este deţinut în prezent de către Consiliul Judeţean Arad. În acest moment, aeroportul nu mai are curse regulate de pasageri sau marfă.

Articol scris de

Jurnalist Timpolis, bogdan.piticariu@timpolis.ro