Indicatoarele rutiere, schimbate la pachet cu piatra cubică, pe străzile Timişoarei

Inventarul semnelor de circulaţie este în lucru de ani buni

Semnalizare-Timisoara-RosignReprezentanţi ai Consiliului Local Timişoara avertizează că, odată cu lucrările de schimbare a pietrei cubice de mai multe străzi din Timişoara se intenţionează să se înlocuiască şi indicatoarele rutiere. Demers considerat costisitor şi inutil. Aceştia reamintesc Executivului Primăriei că inventarul indicatoarelor stradale este în lucru de ani buni, fără să existe indicii că s-ar putea apropia de finalizare.

 

Indicatoare schimbate cu tot cu stâlp

Conform unor consilieri locali, lucrările planificate pe mai multe străzi din Timişoara, pe care se schimbă piatra cubică, vor fi însoţite de schimbarea, considerată total inutilă şi costisitoare, a indicatoarelor rutiere. Acestea urmează să fie înlocuite cu tot cu stâlpii pe care sunt instalate. „Sunt 14 străzi de pe care se vrea să se scoată piatra cubică, şi la toate se înlocuiesc, pe lângă borduri, şi indicatoarele rutiere, cu tot cu stâlpi. Se pare că nu s-a învăţat nimic din tot scandalul declanşat pe această temă. Nu trebuie uitat, în acest context, că de ani buni este, teoretic cel puţin, în derulare inventarul indicatoarelor rutiere de pe străzile Timişoarei, fără să se ajungă la un rezultat concret în această privinţă”, ne-a declarat consilierul local PNL Simion Moşiu.

Primăria Timişoara a pus pe ordinea de zi a Consiliului Local un studiu de fezabilitate pentru modernizarea străzilor din piatră cubică din Timişoara. Conform referatului Primăriei, starea tehnică a acestor străzi este necorespunzătoare desfăşurării circulaţiei auto în condiţii optime de  siguranţă şi confort, prezentând denivelări pronunţate ale suprafeţei de rulare, rotunjirea pavelelor prin uzură, pavele înfundate sau sparte, suprafeţe şlefuite, care devin foarte lunecoase când cad precipitaţii, stabilitate redusă a elementelor pavajului şi decolmatarea  rosturilor,  defecţiune  ce  favorizează  infiltrarea apei  printre  pavele,  ducând  la înmuierea terenului de fundare, ce are ca efect reducerea capacităţii portante.

“Totodată, multe din bordurile de încadrare a carosabilului lipsesc sau  sunt  deteriorate, gurile de scurgere şi căminele de vizitare se află sub cota carosabilului. Toate aceste defecţiuni fac dificilă desfăşurarea circulaţiei rutiere în condiţii normale de siguranţă şi confort.  Pe multe din aceste străzi, trotuarele sunt într-o stare avansată de degradare, îngreunând circulaţia pietonilor din zonă; nu există piste pentru biciclişti iar zonele verzi sunt neamenajate”, se arată în documentaţia Municipalităţii.

Cele 14 străzi de piatră cubică ce urmează să fie reabilitate, conform documentaţiei aprobate de Primărie, sunt Argeş, dr. Ioan Mureşan, Ludwing von Beethoven, Mitropolit Varlaam, Putna, Remeus, Sfînta Rozalia, Sorin Titel, Topliţa, Virgil Madgearu, Bela Bartok, Filaret Barbu, Arcidava şi Romulus. Este vorbe despre 3.284 de metri liniari, pe care se doreşte să se înlocuiască 134 de indicatoare, şi 90 de stâlpi de susţinere.

Un inventar în aşteptare de ani de zile

În ultimele rapoarte privind gestionarea finanţelor publice locale, Curtea de Conturi confirmă faptul că, deşi ar fi trebuit să ţină o evidenţă strictă a acestor lucrări de semnalizare rutieră realizate din bani publici, Primăria Timişoara nu a făcut acest lucru. Auditorii publici externi au constatat că elementele de semnalizare furnizate Municipalităţii – indicatoare, borne, calmatoare de trafic, panouri de orientare – nu fac obiectul înregistrării în evidenţele tehnico-operative, altfel spus, facturile de prestări servicii şi furnizare de materiale semnalizatoare sunt înregistrate doar valoric în contabilitate în contul cheltuieli cu întreţinerea şi reparaţiile, fără a afecta conturile de imobilizări – pentru mijloacele fixe sau conturile de stocuri – pentru obiectele de inventar.

În urma auditului, Curtea de Conturi a solicitat Primăriei inventarierea şi stabilirea naturii tuturor bunurilor din intersecţiile semaforizate şi a materialelor de semnalizare din oraş (inclusiv a calmatoarelor de trafic şi a stâlpişorilor de delimitare). Municipalităţii timişorene i s-a cerut reglementarea corespunzătoare a activităţii de semaforizare şi semnalizare din punct de vedere al necesităţii, oportunităţii şi legalităţii. Lucru care nu s-a întâmplat până în prezent.

Articol scris de

Jurnalist Timpolis, bogdan.piticariu@timpolis.ro