Elevi din Timiş, ajutaţi să-şi îmbunătăţească performanţele şcolare, printr-un proiect european

elevi120 de profesori dinTimiş vor face, în cadrul unui proiect derulat de Inspectoratul Şcolar Judeţean, ore suplimentare de pregătire a elevilor din clasele a VIII-a, pentru susţinerea examenelor de evaluare naţională.

 

120 de profesori, incluşi în program

Un proiect-pilot finanţat din fonduri europene îşi propune să le ofere elevilor din clasele a VIII-a de la mai multe şcoli din Timiş posibilitatea  să beneficieze, în mod gratuit, de ore de pregătire suplimentară în vederea susţinerii examenelor din cadrul evaluărilor naţionale. Măsura este menită să îmbunătăţească performanţele şcolare. Orele de pregătire suplimentară se vor desfăşura la şcolile unde învaţă elevii care beneficiază de aceste ore de pregătire şi vor fi susţinute de către cadrele didactice selectate în cadrul programului „Pregătire suplimentară pentru promovarea cu succes a evaluărilor naţionale”.

Potrivit informaţiilor oferite recent de Ioana Mihai, responsabil de PR în cadrul proiectului, pe parcursul implementării, acesta a suferit câteva modificări faţă de forma anunţată iniţial de ISJ Timiş. „După parcurgerea unui număr de luni de proiect, pentru a ne asigura că vom avea grupul-ţintă dorit, am decis, la nivelul echipei de proiect, să majorăm numărul şcolilor din pilotare şi derulare şi, în mod similar, numărul de copii cuprinşi în proiect”, spune Ioana Mihai.

Pentru etapa de pilotare a proiectului au fost selectate 20 de şcoli şi 38, pentru etapa de derulare, numărul şcolilor în care proiectul se va derula crescând cu şase faţă de cel menţionat în cererea iniţială de finanţare.

Pentru faza de pilotare a proiectului, în Timiş au fost selectate 15 şcoli din mediul rural şi cinci din mediul urban. Pentru etapa de derulare propriu-zisă a proiectului, din mediul rural au fost selectate 29 de şcoli, iar din mediul urban, nouă. Această etapă de pilotare timp de patru luni, începând cu luna octombrie. Etapa de implementare propriu-zisă va debuta la 1 februarie şi va fi finalizată la sfârşitul lunii mai 2015.

ISJ Timiş a selectat deja 120 de profesori şi 18 cadre didactice rezervă. Personalul didactic inclus în proiect a beneficiat, în prealabil, de ore de formare profesională. Din totalul cadrelor didactice selectate, 93 activează în şcoli din mediul rural şi 45, în şcoli din mediul urban. Profesorii selectaţi pe lista de rezerve vor lucra efectiv cu elevii doar în situaţia în care o parte din personalul didactic selectat se va retrage.

Primele etape de selecţie s-au derulat anul acesta, în iunie şi iulie, iar o nouă etapă de selecţie a personalului didactic  va avea loc în decembrie. Cadrele didactice care doresc să desfăşoare o astfel de activitate trebuie să aibă minimum cinci ani de experienţă în activitatea profesională, să fi obţinut calificativul foarte bine în ultimii trei ani şi să fi participat, în acest interval, la cursuri de formare profesională.

Valoarea exactă a sumelor cu care cadrele didactice vor fi retribuite pentru  activitatea suplimentară derulată nu este precizată, însă, cu exactitate. Potrivit informaţiilor oferite de reprezentanţii echipei de management retribuţia este “de aproximativ 300 lei pe lună, în prezent”, în vreme ce, abia după aprobarea actului adiţional depus la varianta iniţială a proiectului, aceasta va ajunge la „aproximativ 600 de lei pe lună”.

Şcolile în care va avea loc faza de derulare a proiectului sunt, potrivit ISJ Timiş, Şcolile Generale din Jimbolia, Gottlob, Lenauheim, Teremia, Comloşu Mare, Cenad, Sânnicolau Mare, Beba Veche, Dudeştii Vechi, Pesac, Şandra, Becicherecu Mic, Dudeştii Noi, Variaş, Saravale, Sânpetru, Cărpiniş,  Uivar, Checea, Curtea, Tomeşti, Maşloc, Moraviţa, Jamu Mare, Denta, Voiteg, Livezile, Banloc, Iohanisfeld, Şcoala Gimnazială „Eftimie Murgu” şi Şcoala Gimnazială nr. 3 Lugoj, Şcoala Gimnazială nr. 1 Timişoara şi Şcoala Gimnazială „Rudolph Walther”, precum şi Liceul Tehnologic „Romulus Parachivoiu”, din Lovrin, Liceul Teoretic Buziaş, Liceul Teoretic Periam, Liceul Teoretic „Traian Vuia”, din Făget, şi Liceul Tehnologic „Sfântul Nicolae”, din Deta.

O idee mai veche

Aura DanielescuProiectul-pilot intitulat “Pregătire suplimentară pentru promovarea cu succes a evaluărilor naţionale”, al cărui beneficiar este Inspectoratul Şcolar Judeţean Timiş, în parteneriat cu Inspectoratul Şcolar Judeţean Mehedinţi şi cu Federaţia Naţională a Asociaţiilor de Părinţi – Învăţământul Preuniversitar se va derula în acest an şcolar în mai multe unităţi de învăţământ din Timiş.

Inspectorul şcolar general Aura Danielescu, de la ISJ Timiş, declara că intenţia iniţială a fost de a demara programul de instruire suplimentară a elevilor încă din cursul anului şcolar trecut, pe un grup-ţintă constituit din elevi de clasa a VII-a. Cum cererea de finanţare a proiectului a fost semnată târziu, a fost amânată, însă,

Proiectul “Pregătire suplimentară pentru promovarea cu succes a evaluărilor naţionale” este finanţat din fonduri europene nerambursabile, prin FSE – POSDRU 2007- 2013, cu 4884.445 de lei. Proiectul-pilot a fost iniţiat în perioada în care la conducerea ISJ se afla Cornel Petroman, fiind o iniţiativă în premieră pentru partea de vest a ţării, în acest moment existând, la nivel naţional, doar două judeţe, Suceava şi Gorj, care au mai implementat proiecte similare cu finanţare europeană.

Cornel PetromanReprezentanţii ISJ au declarat, însă, că, dacă proiectul se va dovedi un succes, atunci un proiect similar ar putea fi depus şi pentru pregătirea suplimentară a elevilor pentru examenul de bacalaureat.

Proiect motivat de rezultatele din ce în ce mai slabe

Până acum, orele suplimentare efectuate de profesori cu absolvenţii claselor a VIII-a şi a XII-a, în vederea pregătirii examenelor de evaluare şi bacalaureat, erau efectuate de cadrele didactice în regim de “muncă patriotică”.

În ce priveşte contextul în care autorităţile şcolare judeţene au optat pentru derularea unui astfel de proiect, acesta a fost determinat şi de rezultatele slabe obţinute de elevii din Timiş, când s-a reuşit “performanţa” de a obţine o medie de promovare situată sub cea naţională – doar 45,5 % dintre elevii de clasa a VIII-a obţinând medii peste 5.

Print Friendly, PDF & Email