Directorul Radio France Internationale, Cécile Mégie: „RFI a devenit un simbol al legăturii dintre Franţa şi România”

Cecile Megie RFI Foto RFICu prilejul lansării Radio France Internationale România la Timişoara, pe frecvenţa 96.9 FM, directorul general al RFI, Cécile Mégie, ne-a acordat un interviu în care a vorbit despre planurile de viitor ale postului de radio pe care îl reprezintă, despre particularităţile segmentului media radio şi despre nevoia pe care o simte şi publicul român de a avea acces la posturi de radio care să le ofere nu doar formate bazate pe divertisment şi muzică, ci şi informaţii credibile, utile şi interesante, inclusiv sub forma unor specii jurnalistice complexe, precum reportajul, documentarul sau analiza, din multiple domenii.

 

De ce consideraţi că s-a impus Radio France Internationale ca un post de radio aparte, special în peisajul media autohton? Ce îl diferenţiază de alte posturi de radio?

Ceea ce explică, poate, succesul RFI, pentru că vorbim despre un adevărat succes al RFI România, care este prezent de 25 de ani în România, este şi acest istoric lung. RFI România s-a născut odată cu Revoluţia din 1989, odată cu mişcările care au urmat şi, de 25 de ani, RFI România urmăreşte, descrie, decriptează, explică, dă cuvântul tuturor celor care au ceva de spus, pentru ca situaţia din România să fie corespunzător mediatizată şi un radio internaţional să vorbească pe larg despre România. Este un lucru care explică ataşamentul României şi ascultătorilor români faţă de RFI România.

Un alt element care ar explica succesul RFI în România e că e un radio în limba franceză şi română, fiind şi un simbol al legăturii dintre Franţa şi România, care există de foarte mult timp, iar asta face ca publicul român să fie ataşat de postul nostru de radio.

 

Care consideraţi că ar fi motivul creşterilor de audienţă ale RFI România în ultimii ani?

Am mai spus asta, cred că motivul principal ar fi calitatea muncii noastre, dar şi a echipei noastre, care face ca publicul, ascultătorii, să fie atraşi de postul nostru. Astăzi avem 6 frecvenţe în România, cu tot cu Sibiu şi Timişoara, avem o mulţime de  radiouri partenere, suntem difuzaţi şi pe internet, pe diverse aplicaţii şi RFI România s-a impus în acest peisaj media. Audienţele au fost influenţate pozitiv de notorietate – RFI România a ajuns să fie cunoscut şi recunoscut. Apoi, importantă este şi diversitatea materialelor difuzate –  cultură, economie, politică, reportaje, politică internaţională –  toate acestea fac ca RFI România să fie preferat de un număr din ce în ce mai mare de ascultători.

 

Cecile Megie RFI la TimisoaraDe ce credeţi că într-un segment media dominat de forme bazate pe divertisment şi muzică, sunt necesare şi posturile radio care pun accent pe programe informative, precum RFI ?

Coloana vertebrală a radioului nostru este informaţia. Este una dintre marile valori ale postului nostru de radio. Este nevoie şi de divertisment şi de muzică, avem muzică şi noi la RFI, iar la RFI România muzică franceză, dar avem nevoie şi să ştim ce se întâmplă în jurul nostru, sau chiar puţin mai departe, în Europa, în lume. Informaţiile fac diferenţa, şi dau importanţa cuvenită RFI România, departajând postul nostru.

 

De ce sunt importante pentru RFI aceste parteneriate cu staţiile FM din România?

Parteneriatele ne ajută să fim mult mai bine difuzaţi. Este o strategie pe care RFI o utilizează peste tot în lume. Avem 1000 de radiouri partenere la nivel internaţional, în toate limbile şi în franceză. În America Latină, de exemplu, avem 300 – 400 de radiouri partenere. Ultima limbă în care am dezvoltat astfel de parteneriate RFI este bambara, din vestul Africii, şi difuzăm programe în această limbă în Mali, Guineea, Burkina Faso, pe Coasta de Fildeş şi în Senegal. Dar avem între 80 şi 100 de radiouri partenere care preiau programele noastre, pentru că nu au mijloacele necesare pentru a oferi informaţii. Astfel, prin preluarea programelor noastre au ocazia de a avea informaţii de calitate, credibile, verificate, care interesează şi pe care ascultătorii au nevoie să le audă în limba lor.

 

Cum vedeţi pe viitor evoluţia Radio France Internationale în România?

În viitorul apropiat, intenţionăm să ne extindem şi mai mult şi să rămânem mereu la un nivel înalt de calitate al programelor.

În viitorul puţin mai îndepărtat, vrem să realizăm această tranziţie tehnologică, în curs de desfăşurare – suntem deja prezenţi pe internet, cu un site, avem aplicaţii care permit ca radiourile partenere să fie ascultate. E un proces foarte important şi în România, care e o ţară foarte dezvoltată în ceea ce priveşte tehnologia telecomunicaţiilor, tehnologia 4 G. Un simplu telefon devine tranzistor radio, e o evoluţie magică. Vrem de asemenea să fim prezenţi pe reţelele sociale, ca să venim în întâmpinarea celor mai tineri ascultători.  În România avem şase frecvenţe azi, şi cred că pe viitor vom avea şi mai multe, şi vom încerca să fim prezenţi în toate oraşele importante ale României. Domnul ambasador al Franţei, François Saint-Paul, a spus că începând de acum există oraşe cu RFI şi oraşe fără RFI. Oraşele cu RFI au un atu suplimentar – respectiv un instrument media credibil, internaţional, recunoscut, care oferă respectivului oraş un statut internaţional, care le permite să atragă mai mulţi investitori străini sau populaţie din străinătate.

 

Citeşte şi:

RFI România se lansează la Timișoara, pe 96.9 FM

Print Friendly, PDF & Email