Consultanţa în management, cumpărată „la liber” de Consiliul Judeţean Timiș

Unele dintre serviciile cumpărate par să se suprapună cu competenţele funcţionarilor din instituţie

consiliul-judetean-timis-plenConducerea Consiliului Judeţean Timiș a emis documentaţia de achiziţie pentru serviciile de consultanţă în management pe care doreşte să le achiziţioneze în perioada următoare. Modalitatea de achiziţie va fi prin cumpărare directă.

 

Consultanţă externă de peste 150.000 de lei

Deşi nu a avut nici pe departe un acord anonim în plen, atunci când a venit cu ideea achiziţionării unor servicii externe de consultanţă în management, conducerea Consiliului Judeţean Timiș rămâne consecventă ideii sale şi zilele trecute a făcut publică şi documentaţia aferentă respectivei achiziții din bani publici. Pentru aceste servicii de audit externalizate, CJ Timiș este dispus să aloce un buget de 132.480 de lei, fără TVA, ceea ce înseamnă că devizul total va trece de 150.000 de lei, iar achiziţia se va face prin cumpărare directă, după cum rezultă din documentaţia pregătită.  

Odată cu documentaţia, a fost făcut public şi caietul de sarcini în care se detaliază ce vrea, de fapt, CJ Timiș de la aceste servicii de consultant în management externe. Trecând peste faptul că, până la urmă, un audit extern este făcut anual prin controlul Curţii de Conturi, o parte din serviciile pe care administraţia judeţeană doreşte să le achiziţioneze de la o firmă private par să se suprapună peste atribuţiile de serviciu ale funcţionarilor din aparatul propriu instituţional.

Astfel, cu cei peste 30.000 de euro, CJ Timiș doreşte o analiză a situaţiei instituţionale actuale pentru aparatul propriu, pentru Direcţia pentru Administrarea Drumurilor şi Podurilor Judeţene şi Agenţia de Dezvoltarea Economico – Socială Timiş şi rapoarte financiare privind situaţia creanţelor, a datoriilor, a patrimoniului, aferente perioadei 1 ianuarie 2014 până în prezent.

Tot în sfera serviciilor cumpărate se înscrie şi analiza procedurilor de achiziţie efectuate de Direcţia pentru Administrarea Drumurilor şi Podurilor Judeţene şi Agenţia de Dezvoltare Economico – Socială Timiş ADETIM, aferente perioadei 1 ianuarie 2014 – prezent, ceea ce denotă că nu există prea multă încredere cu privire la administrarea acestor instituţii din subordinea CJ Timiș în ultimii ani ai mandatului lui Titu Bojin la conducerea acestei instituții.

Nu în ultimul rând, CJ Timiș doreşte analiza planului de acţiune existent pentru dezvoltarea instituţională, analiza şi propunerea schimbărilor necesare pentru a asigura cerinţele minime din punct de vedere al politicii instituţiei şi strategiei de dezvoltare, analiza problemelor întâlnite, care ar putea împiedica pregătirea, evaluarea şi aprobarea cererilor de proiecte finanţate din fonduri UE şi identificarea necesităţii de reformare viitoare, de dezvoltare a capacităţii instituţiei, propunerea conceptelor de administrare viitoare a sistemului (organizare, necesar de forţă de muncă, întreţinere).

“Mie mi se pare uşor penibilă această achiziţie, într-o instituţie a statului care se presupune că ar trebui să fie reglementată după nişte principii clare. Până la urmă, dacă sunt derapaje în privinţa managementului, ele sunt corectate prin auditul făcut anual de Curtea de Conturi. Managementul e atribuţia conducerii, nu cred că e cazul să vină cineva din exterior să-i spună conducerii Consiliului Judeţean cum să-şi facă treaba. Dacă e aşa, atunci pot să-şi ia concediu şi să lase managementul pe seama firmei private”, spune fostul consilier judeţean PNL Marius Martinescu.

 

O achiziţie cu multe controverse

O parte din consilierii judeţeni au arătat nu sunt de acord cu achiziţionarea de către CJ Timiş a unor servicii de consultanţă în management. Principalul reproş adus conducerii instituţiei este legat de faptul că se plătesc nişte servicii care intră în fişa postului unor funcţionari publici, plătiţi cu bani de la buget.

În plus, s-a atras atenţia asupra faptului că răspunderea asumată de prestatorii acestor servicii de consultanţă este zero. „Am întrebat care e răspunderea firmei respective în cazul în care rezultatele activităţii sale sunt proaste. Nu există nicio răspundere. Dacă vom da în judecată firma respectivă pentru daune provocate de acea consultanţă defectuoasă, avem şanse mari să pierdem. Pentru că în urma acestui contract pe bani publici se vor realiza doar nişte recomandări, foarte scumpe, pentru că suma vehiculată nu este modestă”, ne declara pe această temă consilierul judeţean Marian Vasile.

Print Friendly, PDF & Email