Cardurile de sănătate, din nou inutile

card1Începutul săptămânii a adus din nou nervi şi ore întregi de aşteptări la cabinetele medicale din Timilş, unde sistemul electronic aferent cardurilor de sănătate nu a funcţionat. Medicii spun că activitatea le este dată peste cap de disfuncţionalităţile din acest sistem, şi se tem că ar putea plăti din propriul buzunar reţetele date fără înregistrare în sistemul electronic.

 

Zile consecutive de disfuncţionalităţi

Problemele sistemului electronic de înregistrare a pacienţilor aferenţi cardului de sănătate au apărut din nou la început de săptămână unde, în Timiş, în zile consecutive sistemul a dat rateu după rateu, dând peste cap consultaţiile şi activitatea medicilor.

Casa Judeţeană de Asigurări de Sănătate Timiş a precizat sec, încă de luni: „Astăzi, începând cu ora 10, sistemul informatic al cardului naţional de asigurări de sănătate este indisponibil datorită unor probleme tehnice de comunicaţie între unele componente ale sistemului.”

A doua zi, problemele s-au repetat. Reprezentanţii CJAS Timiş spun că „până la anunţul remedierii problemelor apărute, confirmarea semnării prin cardul de sănătate a serviciilor medicale / prescrierii reţetelor / eliberării medicamentelor vor putea fi efectuate în modul offline.”

Sunt destui medici din Timiş care spun însă că, pe diverse canale, s-a lăsat de înţeles că există riscul ca, dacă vor face prescrieri de medicamente compensate în sistem offline, există riscul să plătească valoarea acestora din propriul buzunar.

„De luni sistemul a fost blocat. Nu am putut citi carduri, iar pacienţii au trebuit să aştepte. Nu se pot elibera reţete, nu se poate face nimic fără înregistrarea în acest sistem. Şi dacă nu facem aceste înregistrări, există riscul să ne trezim că ni se impută nouă contravaloarea reţetelor. Ori de câte ori transmitem semnale la nivel central, ni se spune acelaşi lucru: nu se ştie când se vor remedia problemele. Şi asta pentru că de un an Ministerul Sănătăţii nu reuşeşte să contracteze o societate care să se ocupe aşa cum trebuie de mentenanţa sistemului”, spune medicul timişean Georgeta Rus.

De altfel, şi reprezentanţii CJAS Timiş au precizat că „serviciile operate în acest interval vor trebui încărcate în sistem în maxim trei zile lucrătoare calculate de la ora zero a zilei următoare datei prestării serviciului, conform prevederilor legale în vigoare”, ceea ce înseamnă că medicii vor trebui probabil să facă muncă patriotică după program pentru a încărca în sistem ce nu s-a putut înregistra din cauza disfuncţionalităţilor.

 

Probleme din prima zi

Problemele evidente ale proiectului sistemului electronic aferent cardului de sănătate au fost constatate chiar înainte de punerea în funcţiune a sistemului.

În februarie 2013, Corpul de Control al Guvernului finaliza un amplu raport după verificări efectuate la CNAS cu privire la respectarea prevederilor legale privind derularea contractului pentru proiectarea, construirea şi operarea sistemului integrat al asigurărilor de sănătate.

Raportul, care indica cine şi cum a greşit pe parcursul celor opt ani de la demararea proiectului, a rămas fără urmări.

După o serie lungă de amânări ale punerii în funcţionare, sistemul a fost inaugurat pe 4 mai 2014. Şi s-a blocat în aceeaşi zi. Iar blocajele s-au repetat, la intervale scurte de timp.

Explicaţiile oferite la vremea respectivă – faptul că au fost prea multe accesări simultane – au fost ciudate, ţinând cont că e un sistem proiectat să funcţioneze la nivel naţional. Cert este că firma care a câştigat contractul pentru implementarea sistemului aferent cardului de sănătate este în insolvenţă, ceea ce înseamnă că trebuie să se caute soluţii alternative sau improvizate pentru remedierea disfuncţionalităţilor care fac ca sistemul mai mult să încurce decât să ajute. Găsirea unor soluţii rapide nu este una facilă, pentru că nu mulţi specialişti IT ştiu, sau pot să lucreze peste un soft creat de o companie care nu mai există, şi nu poate furniza date şi soluţii suplimentare. Situaţia de faţă se putea evita însă dacă, la atribuirea contractului pentru realizarea acestui sistem electronic, Ministerul Sănătăţii prevedea soluţii eficiente pentru astfel de situaţii.

Print Friendly, PDF & Email