2020, termen final pentru reabilitarea Gării de Nord din Timişoara

Conducerea Ministerului Transporturilor anunţă că Gara de Nord din Timişoara va fi complet modernizată în perioada 2018 – 2020, pentru ca anul 2021 să prindă Capitala Culturala Europeană Timişoara cu o gară pe măsura aşteptărilor turiştilor.

 

Anul acesta, doar documentaţii şi eficientizări energetice

Reprezentanţii Ministerului Transporturilor au dat asigurări că până în anul 2021, când Timişoara va deveni Capitală Culturală Europeană, oraşul va avea parte de o gară modernizată, europeană, care să producă o primă impresie bună turiştilor care vor decide să vină la Timişoara cu trenul.

Conform oficialilor ministeriali, în 2017 şi 2018 vor fi făcute studiile de fezabilitate, iar lucrările de modernizare a Staţiei CFR Timişoara Nord vor fi executate până în 2020.

Anul acesta, conform aceloraşi reprezentanţi ai Ministerului Transporturilor, CFR SA va majora suma la peste două milioane de lei, din fondurile proprii, şi vor fi făcute lucrări de eficientizare energetică şi reparaţii la clădirea corpului E al clădirii Gării de Nord, precum şi reparaţii la peroane şi copertine, acces tunel pietonal şi grupuri sanitare.

„E normal ca aceste lucrări să fie realizate până în 2020, pentru ca în 2021 inclusiv CFR să profite de statutul de Capitală Culturală Europeană al Timişoarei, iar turiştii care vin în Timişoara pe ruta feroviară să ajungă într-o gară cu adevărat europeană”, spune Petru Stoian, liderul Sindicatului Mişcare Comercial CFR Timişoara.

Asigurările ministeriale nu se potrivesc însă cu ce s-a întâmplat la începutul acestui an în Parlament, când amendamentul la buget, legat de reabilitarea Gării de Nord, a fost respins de majoritatea parlamentară PSD-ALDE. „Propun alocarea sumei de 5 772 000 de mii de lei pentru finanţarea lucrărilor de reabilitare a Gării de Nord din Timişoara, proiect vital pentru locuitorii municipiului Timişoara, care, după cum ştim, va fi capitală culturală europeană”, a fost amendamentul susţinut la discutarea legii bugetului de către deputatul PMP de Timiş Cornel Sămărtinean. Amendament care a fost picat cu 185 de voturi „împotrivă” şi 80 „pentru”.

 

O modernizare, care e tot în proiect, de 14 ani

Teoretic, Statul avea banii necesari pentru reabilitare din 2003, când Compania Naţională de Căi Ferate SA a contractat un credit extern în valoare de 24 de milioane de euro, de la BERD, finanţarea fiind garantată de către România, reprezentată de Ministerul Finanţelor Publice, pentru execuţia de lucrări de modernizare a cinci mari staţii de cale ferată din ţară – Constanţa, Iaşi, Cluj, Timişoara şi Craiova –, precum şi pentru servicii legate de supervizarea lucrărilor, care au fost atribuite de la Bucureşti. Dacă în cazul celorlalte patru staţii CFR lucrurile au fost puse în practică întocmai, la Timişoara s-au împotmolit din cauza neînţelegerilor cu antreprenorii. Banii au rămas la dispoziţia Statului român până în 2013, când perioada de acordare a expirat.

În principiu, proiectul de modernizare a Gării de Nord Timişoara a rămas acelaşi, vizând refacerea faţadei clădirii, construirea unui lift exterior de sticlă, construirea şi amenajarea unor spaţii comerciale, modernizarea zonelor publice, a intrărilor, a pasajelor subterane, a grupurilor sanitare din zonă şi a caselor de bilete.

Articol scris de

jurnalist Timpolis, mircea.pavelescu@timpolis.ro